dijous, 21 de novembre del 2019

Yxart en cercle


Vaig tornar al carrer Major de Tarragona disset anys més tard. Encara faltaven uns dies per la data exacta, el 21 de novembre, però la realitat que crees quan escrius et permet aquestes pampallugues boniques. De fet, durant aquests anys hi he tornat diverses vegades als Serveis Territorials de Cultura, però la qüestió és que aquest dijous 21 de novembre de 2019 fa disset anys de la jornada Josep Yxart i el teatre. Passió i raó. Aquestes jornades estaven emmarcades en el cent cinquanta aniversari del naixement d’aquest autor tarragoní. Es van portar patums a parlar d’ell, que sempre queda bé. De la jornada recordo a Joaquim Molas, que va moderar de manera divertida i enginyosa una soporífera taula rodona. Per tancar-la com qui diu «ara sabreu qui mana» va clavar un parell de sentències brillants que em van deixar tremolant. Si Molas va saber remuntar una jornada especialment llarga, la cloenda tediosa del llavors alcalde de Tarragona, Joan Miquel Nadal, va acabar per sumir-me en l’absoluta astènia tardoral.

Potser la jornada no era soporífera, potser és que estaves especialment distret perquè sabies que era un dels teus darrers vespres com a universitari. Poques setmanes després marxaves d’Erasmus per acabar la carrera en un país més fred i això et mudaria de persona, ja no series un universitari festiu que es pensava que amb la llicenciatura a la butxaca el món s’obriria com una magrana. La crisi encara era un fantasma del passat i el present no era cap meravella: El mateix estiu un enriolat exèrcit espanyol havia desembarcat a l’illot de Perejil, i només feia uns dies que uns juganers filets de plastilina sortien del petrolier Prestige que s’enfonsava com la pesseta amb l’arribada de l’euro i les seves grandeses d’estiuejant. Tot i això, si eres jove en aquella època, tenies una vaga esperança de brillantor. La lògica et deia que si eres mitjanament viu i tenies uns estudis te n’havies de sortir, o aquesta era la promesa. L’exemple d’Yxart t’hauria valgut com a advertència, l’aniversari del prometedor tarragoní quedava com un atol·ló al mig dels actes de l’Any Verdaguer, dos escriptors que es miraven de reüll, segons diuen alguns.

Una cançó li burxava el cap. Llavors no era tan fàcil que això passés. Els compact discs eren cars i fràgils, com les bones enganyifes, i si volies tenir a mà una cançó havies de passar enrere la cinta de casset cada vegada que l’havies escoltada, amb el perill de gastar-la i haver-la de reparar amb un tros de celo. Es fa llarg esperar de Pau Riba explica com es fan llargues les hores pel que espera un final, ja sigui un final d’estudis, de mode de vida, o de pertinença. Tot el que li explicaven dYxart i el teatre s’acabava transformant en els versos que diuen que fins que tot no s’enfonsa, res no es pot tornar a edificar.

Quan vam sortir era fosc i fred. Ens vam acomiadar sense cerimònies. Una llei universal que hauríem de tenir tatuada a les mans és que a la resta del món li importa un rave les nostres cavil·lacions, i que només pagant ens poden escoltar i mirar de reconduir de manera correcta, sobretot si som hòmens occidentals d’un país galdós. Yxart va morir jove deixant la seva obra incompleta i tancant les seves perspectives en punts de fuga imaginaris, i a naltros només ens importaven els crèdits universitaris que obteníem amb aquella jornada.

Els parlaments s’havien allargassat tant que cap de valtros va insinuar d’anar a fer ni una trista cervesa, i això que era un dijous universitari. Els comiats més tristos són els que no saps que ho són quan passen. Quan baixeu d’un tren, aquest continua i algú altre ocuparà el vostre seient. Penseu que tot continuarà endavant i això no us permet fer un final bonic quan heu acabat la volta al cercle. Bartrina i Yxart van ser companys de capelleta literària, un es va morir als trenta i l’altre als quaranta-dos, la tuberculosi els va marcar un cercle ben petit que els va deixar en promeses irresoltes. Un de Reus i l’altre de Tarragona, el territori del futur que no arriba mai. No crec que se n’anessin en pau, quan no entens una cosa com un final prematur, aquest es tanca en fals. Llegir el silenci és una tasca irresolta, les respostes que s’hi donen sempre són vagues. El darrer perquè que s’oculta, com diu el vers de Bartrina.

Se separen a la cantonada amb carrer de Cavallers i de la Nau, i si no eren aquests carrers, queda bonic imaginar un comiat allà. Cadascú anirà a les seves coses, a ser un Erasmus, més tard uns assalariats, uns pares o mares de família, i seguir el camí marcat cap al fossar veient passar la felicitat als marges del camí. Potser els més espavilats fotran a la saca quatre magranes que treguin el cap de darrere d’una tàpia d’aquests marges. Potser no són seves però estan allà. D’ells depèn. Quan hi tornin a passar ni ells ni les magranes seran les mateixes.



divendres, 15 de novembre del 2019

Una cultura amagada sota casa




Flassada és un nom de casa amb ressons de Ferrater, del Mas Ferrater del Picarany al Mas de Flassada hi van quatre salts, tot i que una carena entremig fa que no es puguin vigilar l’un a l’altre. Mas de Flassada és un mas enorme del terme de la Selva del Camp, un mas que sembla transplantat de la Catalunya Vella al Baix Camp, deu ser per això que l’empresa vitivinícola Torres la va comprar fa anys, en va arrencar els vellaners i hi va plantar vinya. Els Flassada també tenien un casalot al carrer de la Carnisseria al nucli de la Selva que ha passat a ser un centre cultural privat. A les golfes hi han posat una sala d’assaig per practicar-hi dansa, ioga i coses d’aquestes que quan ets jove et penses que mai faràs, i que la roda et porta a fer per trobar-te i suportar-te millor. Als baixos, arreglats fa poc també, el diumenge que va seguir  el dia de difunts es va estrenar com a teatret privat, com a sala d’exhibició particular, gestionada pel Club. Ja us en parlaré més avall d’aquest club. L’estrena es va fer amb unes ben escollides Cocanha. Les Cocanha la nit abans havien estat a l’església de Santa Maria de Siurana en el marc del festival Terrer Priorat 2019 i van aprofitar el seu pas pel Camp per fer-hi un concert de butxaca a Ca Flassada. Cocanha és una formació musical de polifonies occitanes tradicionals. Maud Herrera, Caroline Dufau i Lila Fraysse són les tres intèrprets que només amb les seves veus i picant algun objecte aconsegueixen omplir i fer ballar poliesportius a la seva Occitània. 

A Ca Flassada n’érem uns quants menys, potser trenta, quaranta a tot estirar. Les tres xiques són jóvens, però tenen hores de vol per poder-se posar l’auditori a la butxaca, ja estigui format per friquifolquis, intel·lectuals de comarques, o simples interessats en la cultura. Tot i que van esforçar-se en presentar la primera cançó en català, vista la bona predisposició de la sala, la resta de presentacions van ser en occità, de manera que el públic havia de sortir de la comoditat mental per entendre l’entorn de la cançó. La qüestió és que les Cocanha parteixen de la tradicionalitat, però la passen per un sedàs contemporani perquè pugui ser deglutida per qualsevol persona amb un mínim de sensibilitat artística. Cocanha ens van cantar cançons polifòniques de mal maridades, romanços que blasmen la crueltat governativa o exaltacions de l’erotisme totes barrejades amb ritmes ballables. Finalment bisos amb les més conegudes M’an dit Martin o Dempuèi Auriac i s’acaba l’acte amb una copa de cava o got d’aigua, i cap a casa fer dutxes i biquinis.

Cocanha només fa servir l’occità per les seves cançons, un llengua que es parla en privat va servir per estrenat un model de club de cultura privat, per escollits. Com si es tractés d’una sessió de teatre de sala i alcova vuitcentista calia fer mans i mànigues per aconseguir una entrada per aquesta representació. Aquest model de club cultural s’entén com que els consumidor de cultura es programen i es paguen els espectacles dels quals volen disposar. Res de nou tampoc, als foscos anys cinquanta del segle passat Bonaventura Vallespinosa va fundar a Reus el Teatre de Cambra que programava al teatre Bartrina, i més tard, el 1979 es va crear crea l’Associació d’Espectadors de Teatre AET que programava al teatre Fortuny  les millors obres del circuit professional. Amb el suposat adveniment de la democràcia es va produir el miratge que la cultura es popularitzava, però vist on estem, queda clar que van ser pampallugues.

Sense seccions de cultura als mitjans de comunicació, sense pressupostos públics mínims, i amb l’ofensiva confusió entre turisme i patrimoni, la cultura està passant a ser com una religió, com a creença, com les capelletes de visita domiciliària de la Mare de Déu. Com els “tu” del Totes les bèsties de càrrega de Pedrolo, o com “entendre” en l’ambient, la minoria interessada en cultura ens reconeixem i ens adonem que si no ens ho fem entre naltros, ningú no ho farà.


Publicat a tarragonadigital el novembre de 2019

dimecres, 13 de novembre del 2019

Heràclit i lo Riu


Pep Coll és un escriptor d'ofici. Jo no li he llegit mai res dolent, una altra cosa és que m'hagi acabat tots els seus llibres, que no ha estat així. Coll esculls temes interessants, estan treballats, el llenguatge flueix sense estridències i sense giragonses que puguin acabar malament. Al mateix riu d'Heràclit és la seva darrera novel·la i potser de les millors que ha escrit. A diferència d'altres autors que tenen un sol tema i que el poden estar daurant tota la vida, Coll canvia de pas i aquesta vegada ens parla de les colònies gregues de l'Àsia Menor i com aquestes van ser el bressol de la filosofia i del que ara en diem pensament occidental. Paradoxalment, aquesta florida es va generar a poblacions asiàtiques que ara són ignorades per la majoria de la població occidental. 

Curiosament, Pep Coll ens parla en aquesta novel·la dels primers anys de la població grega a la península d'Anatòlia, mentre que un altre llibre reeditat fa poc en català, El Crist de nou ressuscitat, ens parla dels darrers anys d'aquestes poblacions. Els primers segles van tenir el jou de la dominació turca, al final va ser el dogal turc que les va fer desaparèixer, i amb elles, bona part de la nostra herència cultural. Però com que som aliats del govern turc, més val que deixem córrer la qüestió. 

La novel·la parteix de les poques notícies que tenim d'Heràclit per fer una reconstrucció de la seva vida que aconsegueix una bona versemblança. Tal com confessa Coll al postfaci, en literatura no podem marcar la línia que separa les restes originals de la part reimaginada, però el marc històric que enquadra la història sembla prou fermat com per pensar que Coll ha escrit bajanades.

Coll és llicenciat el filosofia i sap instroduir a la novel·la la majoria de presocràtics  i com aquests es relacionaven entre ells, amb l'entorn, amb les religions oficials. La tensió entre pensament i religió i el seu impossible equilibri té en el llibre el moment culminant quan Heràclit intenta fer el cim de l'Olimp. Coll sap triar capítol i històries, tanmateix aquest tipus de novel·la històrica sempre m'ha semblat un àlbum de cromos, un relat en el qual cal enganxar-hi capítols que hem recollit de les cròniques, i això perjudica allò de fons que un llibre ens vol explicar. En tot cas, una novel·la històrica que ha agradat a algú que no li agraden les novel·les històriques. 






dijous, 7 de novembre del 2019

Carnaval ja ve: ball de bastons del Saurí

Joan Amades explica a que: "Per Carnaval a Reus havien fet un ball molt excepcional. Hi intervenien dos personatges que feien els papers més importants. Un d’ells portava el cos encreuat per dues garlandes de fulles, faldellí, calces curtes i espardenyes. A les mans duia un fuet i una bufa que mai no desemparava. Aquest personatge era qualificat de dimoni, però no en portava cap atribut ni símbol. L’altre personatge era anomenat el saurí. Vestia si fa no fa com el diable, però en lloc de fuet i bufa portava com una forca de fusta d’avellaner amb la qual feia com si cerqués corrents subterranis d’aigua com fan els saurins.

Sostenia els dos pollegons de la forqueta un amb cada mà, posades aquestes als costats de manera que el mànec o agafador de la forqueta li venia a parar al davant. La gent donava al gest sentit maliciós. Vuit ballaires estranyament vestits feien un ball de bastons molt diferent dels comuns.

Duien dos bastons d’avellaner cada un, llargs i retorçats i de forma discordant. Menava el ball i els feia ballar el diable, que no parava d’engegar fuetades i de cridar excitant-los a la dansa. Tot d’una els ballaires s’avalotaven i les emprenien a bastonades contra la bufa del diable fins que li rebentaven. L’esclat de la bufa representava la mort del subjecte, que queia estès a terra. El ball es reproduïa al so de la tonada de la Cançó del Camp de Tarragona, tocada per un flabiol. Hi havia moment en què els ballaires i els altres companys la cantussejaven.

Mort el diable, dos dels ballaires sonaven unes gralles fetes amb escorça d’avellaner cargolada a tall de paperina.




Ball de bastons del saurí que va sortir als anys 80 (Fotos de S. Palomar)

divendres, 1 de novembre del 2019

Gina



Hi ha llibres que no m'haurien d'agradar però ho fan. La història que explica la Maria Climent no m'hauria d'interessat com no m'interessen tots aquells llibres autobiogràfics, de la literatura del jo, o com li vulgueu dir. Karl Knausgård em va fatigar remenant cerveses amunt i avall en el seu primer llibre, i a Gina em trobo amb un llibre totalment autobiogràfic, però m'agrada, i això té un punt de subjectiu, de no generalitzable, en part.

Queda clar que Maria Climent domina la llengua i que té unes aptituds narratives fora de sèrie. Això sí que és objectiu, però amb això no n'hi ha prou, hi ha gent que escriu molt bé i que no sap de què parlar, o que, un pic ja ha parlat del que volia, es repeteix com l'all. Per saber si a la Climent li passarà això o es reinventarà ho descobrirem al segon llibre que tregui i que llegirem, si encara es pot publicar en català. 

El que m'enamora de Gina, i els enamoraments són subjectius, és la veu de l'autora. Aquesta és una veu valenta, que es planta aixecant el cap sense deure res a ningú, com totes aquelles companyes i companys de Terres de l'Ebre que es plantaven a la facultat amb la mirada clara i disposats a menjar-se el món tot just sortits del poble. I molts es fotien una hòstia de campionat, però la majoria havien tingut més actitud i valentia que la majoria de desmenjats pseudourbanites. 

Gina té l'encert de començar amb un relat lleuger -a Calvino em remeto- àcid i amb molt d'humor que fa que la baixada als inferns no ens provoqui refús. Repeteixo que la justa combinació de variants lingüístiques és un encert, de fet em sembla que a partir de Gina, jo mai més posaré la g final quan conjugui la primera del present de l'haver. 

Si mirem la premsa ens pot semblar que Gina és només la novel·la d'un tipus de malaltia, però això seria empetitir el llibre, convertir-lo en una mena de teràpia o de suport pels que la pateixen o pels seus familiars. Res d'això, en tot cas Maria Climent narra el pas de la joventut a la maduresa a base d'hòsties. La seva hòstia és la malaltia, i en d'altres pot ser qualsevol cosa: la mort propera, les addiccions, el fracàs, un empresonament injust... Quedar-se només amb la història de la malaltia seria fer una lectura poc profunda del text, donat que en les capbussades interiors que fa la protagonista hi trobem una bona història sobre la crisi existencial que t'agafa quan trontolla tot el que has fet i pensat fins al moment. Un pic aquest comptador ha arribat a zero s'adona que a partir d'aquell moment només comptarà l'amor: "L'estimes tota ella, per qui és, per qui ha estat i per qui serà".