dijous, 25 d’abril del 2013

Més enllà de l'envàs


Quan vaig dir que anava a veure les Mamzelles algú em va desitjar que fos una hora ben curta. Ho va ser. Les Mamzelles al Teatre Bartrina van fer un concert energètic, desenfadat i prou divertit. Una hora i quart de bones cançons, lletres amb picardia i una presència escènica envejable. Elles es senten guapes dalt de l'escenari, interactuen amb el públic, i busquen l'humor i a vegades el troben i se'n saben riure de tot plegat i d'elles mateixes. Les Mamzelles són actrius que canten bé, i el públic ho va agrair. No com un concert de Russian Red fa quatre anys al  Bartrina que va fer que conduir de nit per una autopista amb la ràdio encesa fos més excitant que allò que va viure el públic. 

A les Mamzelles les acompanya una banda molt potent: bateria, guitarra, baix, teclats, secció de vent... Les tres xiques fan de guiris aspirants a estrelles del rock, i així  enllacen cançons en català, castellà i anglès del barri de Sants.


En un moment de l’actuació van fer conya dels daurats que decoren el Teatre Bartrina: “aquí a Reus tenen or a les parets, però em sembla que és fals”. De fet al teate tot és fals. Falsa és la fama que envolta aquestes actrius: unes noies amb talent, que ja havien guanyat un premi al concurs Sona 9, es fan famoses pel repetitiu i cansant anunci de TV3 "envàs, on vas?". La gent els agafa mania, no per la seva feina, sinó per la seva intromissió diària a les seves vides a través del televisor. El públic, o no va als seus espectacles, o bé hi va amb reticències i aquestes han de fer mans i mànigues per a fer-se valer. Tanmateix la fama d'aquest anunci odiós ha fet que els programin a les sales. Si no fos per això, per molt talent que tinguessin, possiblement no haguessin passat pel Bartrina amb el seu concert Que se desnude otra, ni tampoc haguessin estrenat al Poliorama amb el musical My Sweet Country tres dies després de passar per Reus. Hagués estat estimulant veure la preestrena a Reus. L’època en la qual les obres de Barcelona feien el seu baptisme de públic a Reus ja ha passat. 

dimecres, 17 d’abril del 2013

Teatre sense diners


Vava Schoenova era una actriu checa que va ser deportada al camp de concentració de Terezín. Allà va continuar actuant i fent teatre. Fins i tot va muntar un teatret de telles, fet amb les quatre deixalles que tenia a mà, i feia funció per a la canalla i els joves. El teatre va continuar existint en circumstàncies extremes de fam, misèria i mort.


Això ve a tomb de la paràlisi del Teatre Fortuny.



El Consorci d’aquest teatre s’ha trencat amb la fugida de la Generalitat. El CAER ja són unes sigles que nomes sig-nifiquen passat. Més que buscar culpes i no aclarir res, potser cal buscar solucions. No és la primera vegada que el Fortuny perd pistonada, durant la Dictadura va ser la ciutadania que va mantenir la mínima activitat de la sala. Potser cal pensar activitats imaginatives i barates per no tenir el Teatre Fortuny més mesos tancat. Desenganyem-nos, els grans muntatges es fan amb diners, però el fet teatral senzill i simple es dóna quan hi ha uns actors i uns espectadors. Fotografia d’Yves Marchand & Romain Meffre Photography - Theaters