Fixar-nos
en el que escrivim –ja ens estreny el plural ferraterià– a l’apartat de comentaris del diaris digitals és relluir
massa la vulgaritat humana. Aquest tipus de literatura acostuma a estar al
nivell de les guixades de les portes dels lavabos dels instituts. La manera de
neutralitzar aquestes grolleries és ignorant-les totalment, i el pas del temps,
i una mà de pintura aplicada per l’encarregat o, modernament, la càrrega d’una
nova versió de la web, esborren per sempre aquestes pixaradetes de cantonada,
aquestes articulacions deplorables de subjecte i predicat. Si t’agrada el
teatre, al Tebac se l’ha d’anar veure sempre, com a tantes d’altres companyies.
El Tebac a vegades ens regala autèntiques delícies i és aquest el motiu pel
qual convé anar al teatre, perquè anar-hi per motius que surten fora del
terreny artístic, trobo que és futbolitzar l’escena. Però com deia Wilde: les
coses de les quals un n’està completament segur mai són certes, perquè ja té
mèrit omplir el teatre Bartrina precisament un dia de Barça-Madrid, i l’endemà
repetir el ple.
Microporno per calers és una obra més d’aquesta nova dramatúrgia que sembla
que és el futur, tot i que aquest no acaba d’arribar mai. L’obra té un esquema
de vodevil clàssic: una parella de classe mitjana-alta ha d’acollir a casa al
germà del marit, que fa d’actor, i a la seva parella que els acaben de
desnonar. A partir d’aquí comencen els embolics còmics que estan amanits per
continues referències a l’actualitat, aquestes deriven a la crítica social quan
la parella acollidora també acaba a la bancarrota, i tot acaba amb el gran spoiler –filtració– que és el títol. Per
tant el desenllaç ja el sabem quan entrem per la porta del teatre. Però és
clar: l’autor, un tal Pablo Álvarez, devia pensar que un títol tan cridaner
omple més butaques que no pas un desenllaç menys previsible, i l’encertava.
Torno
a Wilde: la diversitat d’opinions sobre una obra d’art indica que l’obra és
nova, complexa i vital. La crítica apareguda i la immensa majoria del públic van
xalar amb aquest vodevil, i aquí, no em sento estret per la primera del plural.