Servidor creu que el més difícil
dels gèneres teatrals és l’infantil, i el més desagraït: és mal pagat i mal
considerat. El teatre familiar, com se’n diu ara, té el doble repte d’agradar a
petits i als que els acompanyen, i això és molt difícil, perquè la majoria de
vegades, per voler arribar a tothom, es queden a mig camí de tot.
L’endrapasomnis hauria de ser el colofó del teatre familiar: va ser
el guanyador del Premi de la
Crítica 2014 al millor espectacle familiar, i finalista al
premi Enderrock al millor disc de música infantil i familiar; però no.
L’endrapasomnis compta amb la genial música en directe a càrrec del
grup La Tresca
i la Verdesca ,
una banda sonora meravellós, tot sigui dit. La proposta escènica de la companyia Teatre
al Detall és bona: l’escenografia, la manipulació de titelles, les picades
d’ullet al públic adult, la interpretació.... tot és bo i està treballat, però
quan ho ajuntes tot i ho barreges, passa com als pastissos o els cocs que els
poses al foc i no pugen. El resultat final és espès i difícil d’engolir. A
vegades es veuen els símptomes i no s’identifiquen les malalties. Hi ha obres
que són com un vol d’àngel i d’altres que queden atrapades al fang tot i tenir
els mateixos components. Potser aquella tarda va ser una mala actuació, potser
és una obra que ja està amortitzada, o potser el text de Michael Ende és massa
pretenciosament màgic i poètic, i acaba sentun producte melindrós i rebullit. Ende
és un autor alemany que va triomfar fa trenta anys amb Momo i La història
interminable, que són dues històries que ens poden semblar massa ensucrades
al gust d’ara
En tot cas la història no va
funcionar entre els que van abandonar la sala abans del final, ni tampoc als
que es van quedar perquè havien d’escriure una crítica, però la majoria dels
que es van quedar van ovacionar-la.
Una obra que genera diversitat
d’opinions sempre paga la pena anar-la a veure, ni que sigui per a reafirmar-te
en el teatre que t’agrada, i en el que no.