dimarts, 31 de gener del 2017

Cultura privada: l'Ungla i la carn, El secreto, Incerta glòria, El Navegant, Les bacants



Cal escoltar els mestres. Un dia, quan tenia un vincle actiu amb el Centre de Lectura, li vaig preguntar a Josep Murgades quin acte cultural em proposaria. Em va respondre dient que la cultura bàsicament era una cosa privada, íntima. Una lectura, una escolta atenta d'una música, fins i tot el teatre és un acte privat en un lloc públic. 

Recordant aquestes paraules he començat a festivar la Capital de la Cultura Catalana en la intimitat del sofà de casa i amb una bombeta de baixa potència.

Val a dir que si esculls bé les lectures, el plaer pot fer-te oblidar de les obligacions més immediates:


L'ungla i la carn (2016) d'Isabel Salvat és una recomanació del blog Llampecs d'aquesta casa que escriu la Raquel Estrada. Un primer llibre curt però impressionant. La vilaplanenca Isabel Salvat ens ha escrit un llibre, que no és rodó, sinó que és ple d'arestes que el fan interesantíssim. Petites històries de dones, petites històries descarnades i brutals. Dones rurals, dones fortes. La literatura femenina no és de bledes i per a bledes, au critiqueu-me, sinó que és interessant per a tothom quan la feminitat és una perspectiva i no un sedàs. Llàstima que les històries, que la majoria passen al macabre Mascabrers, no tinguin un centre de gravetat narratiu. Però  bé, és un primer llibre i em llegiré amb avidesa el segon.

 El secreto (1992) de Donna Tartt és una novel·la aclamada, un best seller, a l'autora li han donat el Pulitzer... però les seves més de 700 pàgines no estan en català. Sociolingüistes què us sembla? La novel·la, com totes les que escriu la Tartt parla de la joventut, i com aquesta època ens farà el que serem per sempre més, i si en aquesta època cometem un crim la troca ja està enredada. La Donna Tartt és una narradora excel·lent, una constructora de paisatges, situacions i personatges. Llegeixes i llegeixes pàgines i sembla que no passi res, com a la vida, que sembla que no es mogui res i tot es mou, a les novel·les també. El domini que té del ritme converteix les seves obres en droga dura, els personatges t'enamoren i els portes posat mentre dura el llibre i més tard i tot. Fins i tot aquest domini li permet perdre el temps i dotzenes de pàgines ens divagacions morals com va fer al final del Jilguero (2013), i li perdones per tot el que t'ha fet viure.

La segona part d'Incerta Glòria (1956) Què en puc dir? De moment em continua semblant la millor novel·la catalana de tots els temps. Em dol llegir-la massa ràpid per por de perdre'm, res. Em fa por fer-ne una ressenya quan acabi per por de deixar-me alguna de les moltes virtuts. Cal una digestió lenta.

El navegant (2016) de Joan-Lluís Lluís, no em sembla la seva millor novel·la, però em sembla una gran novel·la. Una declaració d'amor incondicional per la diversitat lingüística i sentimental del món. Assicle Xatot té un do, i no només no sembla que el sàpiga aprofitar, sinó que l'ha d'amagar per no tenir problemes en una França convulsa que fa revolucions perpètues per continuar sempre sent la mateixa. Una novel•la gairebé existencialista, en la qual una mena de Marcovaldo català veu que el coneixement i la cultura poc hi tenen a pelar davant de la brutalitat organitzada de l'estat, i per més ironia, a l'època de les Llums.

Les bacchantes ERNEST BIELER

Les bacants (406 aC). Lectura relacionada amb El secreto, no diré més. Eurípides va escriure una terrible obra que canviant quatre detalls podria haver estat escrita aquest 2016 per denunciar els fanatismes religiosos o patriòtics dels humans. Darrera les bacanals, més aviat tristes i desesperançades de l'obra, hi ha la tragèdia de l'humà sotmès als designis divins. 

En definitiva, la cultura es fa al carrer, i a casa. O enlloc.

dimecres, 25 de gener del 2017

Fàbrica teatral


Reus s’estrena com a Capital de la Cultura Catalana aquest gener, però el 2016 ha acabat de la millor manera teatralment parlant, serà difícil superar-ho.
Hem tingut dos espectacles muntats de manera amateur han tingut moments molt bons gràcies a una visió rigorosa de la feina que s’ha de fer abans de l’estrena.

Anem a pams: Al Bartrina la Gata Borda i el Tebac, reforçats per components d’altres companyies van estrenar L’estiueig de Carlo Goldoni. Aquest agredolça comèdia va ser muntada amb el ritme trepidant característic de la Gata Borda i el detallisme que sempre ha tingut el Tebac.  L’estiueig són tres comèdies enllaçades que Goldoni va pensar per representar en tres dies seguits, i que Ester Cort va aconseguir de sintetitzar i rellegir en dues hores, deixant intacte l’esperit de l’original. Una obra ben interpretada, millor muntada i que encaixa perfectament en la programació d’un teatre amb un públic tan exigent com el del Bartrina.

Al Bràvium, la companyia del teatre, amb la productora Lucky Luke, més un munt de col·laboracions afegides van fer la Cançó de Nadal, la versió musical del Conte de Nadal de Dickens. Un èxit de taquilla inèdit i totalment merescut. Comèdia, drama, música i misteri, professionals i aficionats, tots estaven sàviament endreçats perquè tots remessin alhora cap a bon port. Un espectacle que esdevindrà una cita fixa dels propers anys al carrer de la Presó com anys enrere ho va ser el Don Cuan Tenorio.
Les cireretes –professionals– del pastís van ser Les Supertietes, un espectacle familiar representat al Teatre Bartrina que ratllava la perfecció amb tres actrius monumentals, entre les quals la reusenca Barbara Roig brillava amb llum pròpia. Intel·ligència dramàtica, fluïdesa corporal, connexió amb el públic infantil, picades d’ull als adults: Excel·lent. I per reblar el clau, aquests dies al Teatre Nacional també brilla Pau Ferran, al Molt soroll per no res que dirigeix l’Àngel Llacer.
Queda clar que a Reus som capaços de generar productes molt dignes, si fóssim capaços de trencar fronteres mentals i produir amb visió de Camp de Tarragona, creixeríem exponencialment amb qualitat i públic.


dilluns, 23 de gener del 2017

L'escut d'Almoster

Perdoneu aquesta llarga absència. La vida dóna molts tombs i se t’oblida que tens un bloc per mantenir. Normalment has de triar entre escriure al bloc o bé posar rentadores o passar l’escombra, i acostuma a guanyar la segona opció.




A estones he estat rebuscant en la història familiar i m’he trobat que la majoria dels meus avantpassat vénen d’Almoster (Baix Camp), un poble on encara hi tenim relació perquè és lloc de pas per arribar al Puig d’en Cama.

Una de les coses que sobten d’Almoster, és que com Reus, no té l’escut normalitzat ni aprovat per la Generalitat de Catalunya. L’escut d’Almoster és el següent:








L’escut que, per altra banda és ben vistós, no compleix les normes d’heràldica per a ser una població, i per aquest motiu no s’ha pogut oficialitzar. Un dels problemes que té és la forma ovalada, aquesta en llenguatge heràldic ens indicaria que correspon a una dama i no a una població. No queden clares les figures, en heràldica no s’aconsella a posar lletres a l’escut i la flor de la part baixa no queda clar que és. Més que un escut és un emblema o un logo.

Humilment faig una proposta d’escut cívic que s’atén a les normes bàsiques d’heràldica per tal que, si un dia aquest Ajuntament vol, es pugui adaptar a la normativa catalana.




Escut caironat de gules, un monestir d’or obert sobremuntat d’una creu llatina d’or i acompanyat a la punta d’una magrana d’or, tijada i fullada de sinople i oberta de gules. Per timbre, una corona mural de poble.

Aquesta proposta vol ser respectuosa amb el model anterior, mantenint la disposició de la creu i simplificant la flor, que en algunes versions de l’emblema actual sembla recordar una magrana. Passaria de la forma ovalada a la caironada -un quadrat que es recolza sobre un vèrtex- que és la que usen els municipis catalans i una corona mural amb tres torres, portes i finestres ens indicaria que Almoster és un poble. El punt que podria ser més controvertit és el monestir que substitueix les lletres. El monestir fa referència a l’etimologia d’Almoster o Moster, que faria referència a un antic monestir del qual no se’n coneix cap vestigi. Això substituiria les lletres -no acceptades en heràldica- i que tampoc no compleixen la llei heràldica de la simplicitat, per la qual tot ha de ser representat de la manera més senzilla possible.

La proposta que va fer Armand de Fluvià per a Almoster que, no va ser acceptada, i que dista molt de l'existent, va ser la següent 



Escut caironat: d'atzur, una espasa flamejada d'argent guarnida d'or.Per timbre una corona mural de poble.

L'espasa flamejada fa referència a Sant Miquel, patró del poble.

Val a dir que l’escut i l’emblema són dues coses diferents, pensem en l’escut de Catalunya i l’emblema de la Generalitat, tothom entén que són coses diferents, tot i que en les poblacions la tendència general és fer servir l’escut com a emblema municipal.

Aquesta proposta no hauria estat possible sense els consells i la feina que Xavier Garcia fa al seu bloc Dibujo Heraldico.



Cultura diària a Reus


Resulta que enguany Reus és la Capital de la Cultura Catalana, i després de moltes peripècies l'Ajuntament ha presentat els actes amb gran pompa al Teatre Bartrina, un dilluns laborable, al matí. Segons el que sé, la majoria dels actes estan tot just embastats, però confiem que en del nou ens cultural sabran cosir un vestit prou digne per a la ciutat. Veurem si serà un vestit fet a mida, o una roba feta de pedaços per sortir del pas, això ho valorarem d'aquí a un any. Tanmateix, caldrà que s'hi esforcin, perquè ara per ara el titular cultural del 2017 a Reus no és pas aquesta capitalitat nacional, sinó una notícia molt negativa.
Fa poc que ens han anunciat que els cinemes Reus Palace tanquen i es convertiran en una residència privada de gent gran. Sembla una broma pesada, però no ho és. Els cinemes Reus Palace havien aguantat la competència d'uns més cinemes més nous i moderns, a la pirateria d'internet, fins i tot van mantenir-se durant els pitjors anys d'una crisi que alguns acomodats diuen que ha acabat. La fórmula d'èxit és fàcil: una posició molt cèntrica a la ciutat i les mínimes despeses en la supèrflua renovació estètica. D'aquesta manera, si aprofitem les últimes setmanes de projeccions, podrem fer un salt en el temps i endinsar-nos en aquell cinema del començament dels anys 80 en les moquetes del qual tenim enganxats tants de records.
Però escarbotant la nostàlgia ens trobem un agent cultural de primer ordre: els cinemes socialitzen la cultura. Comencem a anar al cinema a veure els fugissers èxits comercials i, d'aquesta manera, agafem l'hàbit de consumir cultura. I el que és millor per a tots és que qui s'hi juga els calés és un privat. Diuen que, potser, sembla que hi ha un projecte per fer uns cinemes a la fira. Toquem ferro.
Espero equivocar-me de mig a mig, però malauradament em sembla que el que retindrem a la memòria d'aquest 2017 serà el tancament del Palace, i no pas les fanfàrries d'una Capital de la Cultura Catalana sense cinema.

dimecres, 18 de gener del 2017

Reusencs al Hollywood nacional

Aquest 2017 ha començat fort teatralment per alguns actors i actrius de Reus. El primer dia de l'any acabaven les funcions de Molt soroll per no res, al Teatre Nacional de Catalunya, amb les entrades exhaurides de gairebé totes les darreres funcions. Molt soroll ha estat una adaptació del clàssic de Shakespeare feta pel televisiu Àngel Llàcer, i com passa gairebé sempre amb aquest Rei Mides de l'espectacle, l'èxit ha estat rotund. 


Ambientada en els daurat Hollywood dels anys cinquanta, la comèdia passa lleugera tot i la seva durada. L'espectacle compta amb música en directe, coreografies, cançons, i amb intèrprets de primer nivell de David Verdaguer, Sílvia Abril, Lloll Bertran, Albert Triola, Jordi Coll, Màrcia Cisteró, Guillem Albà i també del reusenc Pau Ferran. Tot plegat feia que les 900 persones que omplien a cada sessió la Sala Gran sortissin de l'espectacle amb un somriure.
Això és tot SALA TRONO

El mateix Pau Ferran ha empalmat la Sala Gran del TNC amb una sala molt molt més petita però tant o més important pel nostre territori com és al Sala Trono de Tarragona. Aquesta sala ha de tancar per qüestions administratives de seguretat i han creat un espectacle a mida per celebrar aquest comiat amb una gran festa. La «Sala» interpretada per l'Oriol Grau, i la «Trono» pel mateix Pau Ferran repassen no tan la història, sinó la crònica sentimental d'aquest espai emblemàtic del teatre al Camp de Tarragona. Una festa de comiat magnífica que no us podeu perdre.

Déu és bellesa PARKING SHAKESPEARE

I avui dia 18 de gener, l'endemà de Sant Antoni, a la Sala Maldà de Barcelona, s'estrena Déu és bellesa de la companyia Parking Shakespeare. En aquesta obra hi surten el reusenc Adrià Díaz i l'hospital-mont-ro-reusenc Santi Monreal. Parking Shakespeare ja té un nom dins el panorama teatral català a al temporada d'estiu amb les seves representacions de comèdies de Shakespeare al parc de l'Estació del Nord de Barcelona, i ja fa unes temporades que a l'hivern aprofiten per fer drama en algun espai més recollit com és el singular teatre Maldà de Barcelona. S'hi estan fins el 12 de febrer.

La Mare LA VILLARROEL

I a la nogensmenys mítica sala Villarroel de Barcelona, del 28 de gener al 12 de març, l'Ester Cort compartirà escenari amb l'Emma Vilarasau, pep Pla i Òscar Castellví a La mareuna obra que, com el seu jeroglífic nom indica, ens parlarà sobre les dificultats de la maternitat i d'assumir que ja no ets el centre de al vida dels teus fills.

En definitiva, unes magnífiques propostes que, sens dubte, són fruits del treball i la persistència, uns camins que a vegades no són rectes, però que si la sort i l a salut els acompanya, porten a bon port. 

dimarts, 3 de gener del 2017

Flashos de cultura contemporània a Reus


Festival Kunst and Revolution de Reus, 1996 FANI PIZARRO

Fer memòria del passat recent és complicat: per una banda internet és cruel i elimina els primers i primitius continguts que poden tenir més de deu anys, i per altra banda, encara és massa aviat per trobar historiadors que es fixin en abans d'ahir.

Una de les propostes més interessants que es van fer a Reus als anys 90 va ser el Festival d'Art i Cultura Contemporània de Reus Kunst & Revolution, del 1996 al 2001. Parlo de memòria i de les poques dades que conserva internet. Si algú pot que em corregeixi o ampliï el poc que dic. 

Aquest Kunst & Revolution, inspirat clarament en el Kunst und Revolution de la universitat de Viena, estava coordinat entre d'altres per Blai Mesa, i va va tenir instal·lacions de Fani Pizarro a les escultures del triptòlem (a la foto) o d'Enric Llevat. A banda hi havia concerts, festes, discjòqueis, crec recordar una cercavila postmoderna... Una nova fornada d'estudiants d'art plàstic prenia el carrer i encara en la llarga ressaca postolímpica, havíem reaprès a tenir el carrer com a sala d'exposicions i escenari.

El Kunst & Revolution un cop es va esgotar va desembocar en la creació del col·lectiu Perejil's Soundsque la primera dècada del segle XXI van animar la cultura contemporània de Reus, però això ja és per un altre apunt al blog.

Posats a mirar enrere, com es fa molt en cultura, podríem fixar-nos en aquests Kunst & Revolution, sobretot per la seva actitud de proposar innovacions i d'obrir portes i finestres perquè entrin els vents que bufen pel món. Aquesta actitud és la més genuïnament reusenca. Potser aquesta manera de fer hauria de ser de les premisses de Reus Capital de la Cultura Catalana, sobretot ara que ha perdut la persona que havia conduit tots els mesos previs a la celebració, lamentablement.


Festival Kunst and Revolution de Reus, 1996 FANI PIZARRO