dijous, 30 de novembre del 2017

Vigila què escriuràs: Pregunta-ho a la pols, Maleeixo el riu del temps, Germà de gel, Els estranys

En un mes m’han recomanat treure coses de guions que havia escrit. Qui paga mana. Ja ho deia Orwell que la pitjor censura és l’autocensura. Fa anys que no escric sobre política, i si m’hi posés potser hauria d’aplicar-me l’autocensura per poder continuar donant de menjar a les meves filles.

Una màquina d'escriure que es pot veure a la fira


Escriure és perillós, de sempre que ho ha estat. Per una banda hi pot haver gent que et denunciï, et porti a un tribunal, i segons en quina zona del món visquis, el que passi després pot ser desagradable com a mínim. I després hi ha aquella mena de gentota immunda com jo, que es dedica a fer crítica de llibres. El primer dia de carrera em van dir que els crítics eren imprescindibles per mantenir l’estat de forma de la cultura d’un país. Carallot de jo m’ho vaig creure, el que ens ho va explicar no ens va dir que aquí es practica la Crítica Siciliana, que vol dir ensabonar els amics i desenrocar els enemics, sense criteri. No ens ho va explicar perquè amb perspectiva me n’he adonat que el professor en qüestió també era un d’aquests sicilians.

Això ve a tomb dels darrers llibres que m’he llegit, que són els últims premis Llibreter. Diuen que la Crítica Siciliana arriba als premis literaris, i un dels discutits és aquest Llibreter. Triar la millor obra literària publicada l’any anterior és un problema gros i segur que sempre deixes més descontents que agraïts. La tria deu ser complicada perquè es publica tant que costa separar el gra de la palla.

Me’n vaig per les rames i després torno. Una obra impressionant que he acabat fa poc és la dePregunta-ho a la pols de John Fante. Jo no podria parlar millor d’aquesta obra que Bukowski: “Era fàcil de llegir les línies de cada pàgina ja que les paraules lliscaven, eren fluïdes. Cada línia tenia la seva pròpia energia i després en venia una altra de semblant. El mateix sentit de cada línia donava a la pàgina una forma, com si alguna cosa hi estigués esculpida. Per fi havia trobat un home que no tenia por d’expressar les seves emocions”. Hòstia! Un escriptor que escriu amb les entranyes i que ho fa de manera sensorial, cinematogràfica. Això és la literatura del segle XXI.

Vaig continuar llegint Per Petterson després de l’enamorament de Sortir a robar cavalls, aquesta vegada vaig agafar una obra anterior, Maleeixo el riu del temps. Val a dir que els dos llibres no deixen de ser una variació sobre el mateix, el primer més aconseguit que aquest, però igualment escrit amb una traça magistral. Salvant la distància cultural, Fante era un italoamericà, i Petterson noruec, els dos escriuen amb sang, un amb sang calenta i l’altre gelada; i també escriuen amb imatges més que no pas amb conceptes. La imatge final de Maleeixo el riu del temps fa saltar les llàgrimes com un cop a l’entrecuix. En literatura catalana encara no he trobat gaires exemples d’això.
L'escriptor Jaume Cabré mirant a través d'un vidre el carrer, amb el seu reflex
L'escriptor Jaume Cabré mirant a través d'un vidre el carrer, amb el seu reflex VIOLETA GUMÀ/ACN

Jaume Cabré és un grandíssim narrador d’una història. Durant anys vaig llegir assedegat tot el que publicava. Absolutament tot. Ara no arribo ni a la pàgina cent perquè tinc la sensació que aquell llibre ja me l’he llegit, encara que hagi acabat de sortir. Parlo de Cabré perquè és el nostre buc insígnia, i el que solca l’estela. Crec que amaguem emocions darrera de grans histories, mentre que a les novel·les contemporànies d’èxit internacional trobem grans emocions darrera de petites històries.

Aquesta llarga digressió em serveis per explicar que m’ha agradat, moderadament, Germà de geld’Alícia Kopft. N’havia sentit a parlar malament, i alguns comentaris marginals, que sempre són més fiables que les columnes sicilianes, la deixaven de volta i mitja. No és un llibre que m’hagi entusiasmat, sincerament, però la primera part la trobo molt interessant, la cerca de plasmar les emocions sobre històries d’expedicions polars ho trobo un exercici  prou reeixit. La segona meitat del llibre deriva cap a una crònica sentimental que ja no és tant interessant. En tot cas és una autora que se la juga, es tira a pèl a una piscina gelada. L’arc que dibuixa el seu salt pot ser discutible, però està assajat, pensat i ben executat.
Una altra qüestió seria si un llibre experimental i poc rodó, malgrat la il·lustració de portada, és el millor que s’ha publicat. O sigui que comparteixo que hagi guanyat el Documenta, però tinc uns dubtes que hagi estat el millor llibre el literatura catalana del 2016. Com també en tinc sobre Els estranys de Raül Garrigasait, premi Llibreter 2017. Dubtar no vol dir oposar-s'hi.
Aquest cràter es va descobrir l'any 1989

Al contrari que la seva predecessora, Els estranys és una obra rodona, que té una història ben narrada i explicada, que ens explica l’estranyesa d’un prussià al mig de les guerres carlines. Garrigasait diu que està influenciat per Italo Calvino, un autor de referència de la nostra generació, Aquesta obra podria ser un Marcovaldo al revés, enlloc de ser un bon salvatge en una ciutat inhòspita, el protagonista és un ciutadà en un entorn salvatge. Però aquesta obra peca del mateix que gairebé totes les de la nostra literatura, que l’autor no se la juga, no ho posa tot a la graella –els dramaturgs catalans fan el mateix– i aquest distanciament, aquesta ocultació excessiva dels sentiments ens porta a una literatura envedreïda, poc gustosa.

Sembla que ens haguem aplicat aquella màxima de Wilde que diu que a cada encert guanyem un enemic, i que per tal de ser populars cal ser mediocres. Per aquest motiu l’Alícia Kopft ha guanyat enemics. I no dic que el Garrigasait sigui mediocre, al contrari, el trobo magnífic i ja m’agradaria poder escriure com ell, però aquest distanciament del qual parlava fa que no tinguis ni grans seguidors ni enemics declarats. I la vida és curta.

dissabte, 18 de novembre del 2017

Perles de silenci


Havent vist Incendis, l’obra mestra de Wajdi Mouawad, ens podria semblar que el monòleg Un obús al cor només seria una capella absidal d’aquell espectacle que ens va trasbalsar de cap a peus. De fet, Mouawad revisita els mateixos temes centrals d’Incendis: la mort de la mare, l’autobús en flames, la guerra civil...


Enguany hem pogut tornar a veure Incendis dirigits per Mario Gas, però no tinc cap dubte que Oriol Broggi és qui millor sap llegir i portar a escena aquestes tragèdies contemporànies. Lluny de la grandiloqüència i sense exageracions sobreres, l’actor Ernest Villegas descabdella una història que et fa un nus a la gola i que et porta lentament cap allà on vol. Aquest monòleg és talment com un conte d’horror explicat al capçal del llit, tot i que en aquest relat no hi surten monstres d’ultratomba, sinó humans carregats d’odi letal. Les històries inhumanes de Mouawad funcionen explicades a cau d’orella, més que no cridades amb grans extrems. La majoria d’escriptors relaten sempre la mateixa història, però explicada de maneres diferents. Mouawad ens planteja, ara en primera persona, l’odi i la ràbia cap a la naturalesa humana. Odi nihilista cap a aquells que maten, torturen, roben, violen en nom d’una bandera, d’un déu, o d’una llei; però sobretot ràbia profunda cap a aquells que són majoria, i que miren cap a un altre costat quan passen totes aquestes barbaritats. Mouawad no es planteja el per què, sinó que dissecciona la manera de pair-ho tot quan ja ha passat. Perquè sempre passa, en un lloc o altre, i sempre hi ha algú que sobreviu i que ho ha de digerir, i costa, perquè com més passen els anys, la monstruositat més s’enfonsa a dins de les víctimes, com una punxa d’esbarzer que no surt sola si no la treus obrint la ferida. Alguns fan de les seves llàgrimes perles de silenci, d’altres s’hi tornen i perpetuen l’horror, i alguns pocs fan obres mestres com Wajdi Mouawad, que brillen especialment quan les dirigeixen Oriol Brogghi i Ferran Utzet.

Publicat a la NW el novembre de 2017

dilluns, 13 de novembre del 2017

Desbocats: Cavalls salvatges, Les noies, Tan poca vida, Sortir a robar cavalls, Moll oest, La carpeta és blava



L'altre dia vaig sentir parlar a una membre de al CUP de Reus que deia que la repressió de l'estat era com un «cavall desbocat» i immediatament la imatge em va portar a pensar en la novel·la Cavalls salvatges (2000) de Jordi Cussà que m'havia llegit feia poques setmanes. N'hi ha que per suportar la incertesa d'aquestes setmanes i mesos beuen, surten de festa o a córrer, treballen més que mai, o pel contrari, la seva productivitat ha caigut més que un comandament de televisió. Servidor i uns quants més hem optat per la terapèutica lectura, que sempre xuta i t'omple el cap d'altres móns que poden ser més suportables.

Cavalls salvatges de Jordi Cussà té una aura de novel·la maleïda, és la primera obra literària catalana que parla sense manies de les drogues dures. Potser té aquest mèrit, i el de posar cara i història personal a tot un retaule de persones que mal anomenem ionquis. Com a homenatge a una joventut que va patir un gòlgota terrible mereix ser llegida, però la novel·la en si no és fluïda ni és passadora. El suplici vital dels protagonistes es converteix en unes sabates mullades pel lector. Potser tenia unes expectatives molt altes donada la llegenda que envolta aquesta obra. Però que no se'm malinterpreti, el fet que me l'acabés vol dir que paga molt la pena ser llegida, si més no com a testimoni d'uns anys de plom.
Cinco de sus hijos murieron por culpa de la heroína.

Cavalls salvatges hi vaig arribar a través de Sergi Pons Codina, autor de Dies de ratafia (2017) i de Mars del carib (2014), dues novel·les hilarants sobre els baixos fons de la societat catalana. La misèria humana i el patetisme poden fer riure molt si t’ho explica algú que ho ha viscut de dins i sap narrar amb gràcia i agilitat les aventures i desventures d’una colla d’hereus de la trena. Llegint mai havia rigut tant, però aviso, tinc un humor bastant aspre.

Seguint amb la literatura underground, però amb un best-seller mundial, m’he empassat frenèticament Les noies (2016), la primera novel·la d’una joveníssima Emma Cline. Aquesta obra mestra relata la història de «la família» de Charles Manson, la banda criminal que va terroritzar el  món sencer el 1969, destruint l’estiu de l’amor i el somni de pau i llibertat. Escriure sobre assassinats sempre et pot donar públic, però la gràcia de Cline és que fa servir –hàbilment– això d’excusa per construir l’univers sentimental d’una noia adolescent. Però tampoc és una novel·la sobre adolescents, sinó sobretot sobre sensacions explicades gairebé de manera cinematogràfica. Cline és una escriptora del segle XXI i sap explicar les històries a la manera del públic d’ara. Les històries entren per la sensualitat visual, més que no pas s’edifiquen sobre els maons conceptuals de les paraules.

Alguns comparen Hanya Yanagihara a Donna Tartt i a Emma Cline, i sembla que hi hagi com un triumvirat de narradores americanes contemporànies. Discrepo. Hanya Yanagihara és l’autora d’ A little life, (2015), que per cert no està traduïda al català, i això tampoc és una tragèdia. Aquest obra traduïda al castellà com Tan poca vida és un totxo de mil pàgines que explica la vida de quatre nois contemporanis nostres, i a mi em sembla que amb molt poca traça. Els personatges estan tan explicats que perden frescor, i a l’hora el tel de misteri amb que se n’embolcalla a un d’ells no és suficient esquer per perdre el temps amb aquest llibre. El vaig abandonar a la pàgina cent sense cap remordiment.

No cal perdre el temps en obres que no ens encaixen, perquè mentrestant deixem de llegir obres mestres com Sortir a robar cavalls (2006) del noruec Per Petterson. Un novel·la rodona, però incomplerta, perquè l’amor sempre està en construcció. Aquesta obra és simplement la petita història d’un home ja jubilat que viu sol en una cabana al bosc. I ja està. Els records l’assalten sovint i de manera desordenada, com sempre ho fan els records. La pèrdua de la innocència no va lligada a una pèrdua de la il·lusió per viure, i a vegades un home pot ser feliç sobrevivint per ell mateix al gelat bosc escandinau, i poder mantenir els fantasmes del passat fora de l’escalf de la llar.

Intento llegir teatre tot i l’odissea que representa trobar textos teatrals impresos. La situació és greu. Vaig llegir Moll oest (1985) de B. M Koltès en francès, perquè en català no es troba. Com que no el vaig entendre, ja em podeu dir ingorant, el vaig buscar en castellà i només vaig poder trobar una edició estranyíssima de Mèxic. Val a dir que ens castellà tampoc el vaig entendre, però d’això va tot plegat: que la vida del món lliure no s’entén i molts moren per arribar-hi, i d’altres hi moren de pena quan veuen la farsa pomposa que són els valors d’occident. No fer-te entendre també és la manera d’explicar-te.

Per acabar, La carpeta és blava (2017) de l’empordanès Adrià Pujol és una tesi sobre el «collonar» empordanès. El terme «collonar» al sud del Principat no l’entenem gaire. De fet fora de l’Empordà  és desconegut, però per contra del que explica Pujol, no vol dir que no es practiqui. El que a l’Empordà se’n diu un «collonador» aquí en diem un «poca-solta» perquè d’esventats que tenen el geni esmolat i molt poca vergonya a cada poble en toca un, pel cap baix. Tot i això, l’estil pirotècnic de Pujol és una delícia de ser llegit, i les seves hipòtesis sobre l’humor corrosiu empordanès, tot i ser molt discutibles, paguen molt bé la pena.

I plego, que el llegir no ens faci perdre l’escriure.