dijous, 31 de gener del 2013

Lizaran al Bartrina



Han passat els dies després de la mort de la gran actriu Anna Lizaran. Va ser una actriu sublim que, a banda d’actuar en grans escenaris, també va fer que aquells que no ho eren, de grans, s’hi tornessin. Que el Teatre Bar na passés a ser de primera divisió com ha estat durant molts anys és per la feina que hi venien a fer, de tant en tant, actrius monumentals com Anna Lizaran. Als norantes va venir Quartet en la qual Lluís Homar li donava la rèplica, Tot esperant Godot dirigida pel retrobat Lluís Pasqual o la reposició de La nit de les tríbades, que es va interpretar a la platea del teatre i sort vaig tenir de poder aconseguir una de les poques butaques dels pisos que es posaven a la venda. No sempre passa que t’adonis que la teva normalitat sigui l’excepció, però ja en aquells moments en que cada dos o tres setmanes podíem assistir a espectacles memorables, sentiem que vivíem moments únics. Precisament això és el teatre.



dimarts, 29 de gener del 2013

Més cançó improvisada a Reus



L’octubre passat us explicava que mentre s’estava fent la sobretaula de cant improvisat al Casal Despertaferro, amb la participació dels cantadors Christian, Ferriol i Laia del Cor de carxofa, un activista pel-roig ben conegut de la ciutat, en ple èxtasi glosador, va exclamar: ”Aquesta és la nostra cultura! La que ens havien volgut amagar! Els catalans també tenim salero!”. Doncs aquest divendres teniu l’oportunitat de comprovar-ho in situ si tenim salero o no. Al Casal Despertaferro, en el marc del Cantaval, torna a haver-hi una nit de sopar i cants improvisats amb gràcia, humor, músicalitat, art, ironia, reivindicació, crítica... Si voleu comprovar-ho passeu-vos per la Taverna Despertaferro a apuntar-s’hi.

Seguiu llegint si voleu saber de què va això de la cançó improvisada...

De cançó improvisada n’hi ha de moltes maneres. Tot i que és més fàcil cantar-la que explicar-la, miro de detallar-vos alguns palsque potser cantarem:



La nyacra

És molt participativa, ja que tothom pot fer de cor. Aquest repeteix el tercer vers de cada estrofa. S’organitza en estrofes de quatre versos, que acaben amb una tornada. Com gairebé totes els tipus de glosa, els versos parells de cada estrofa rimen i tots tenen set síl·labes.

Viu la vida que és gratis

no escura la butxaca,

més val que l’aprofitis (cor: més val que l’aprofitis)

i deixis la teva marca.

Tra la ra là la ra la...

Abans però de marxar

jo, de cor, vull agrair

tan sols la vostra presència (cor: tan sols la vostra presència)

en l’ara, el demà i ahir.

tra la ra là la ra la


Perdiueta




Cobla de quatre versos amb assonància o consonància dels parells. El públic present repeteix el que canta el glosador o la glosadora cada dos versos. Aquesta repetició dóna temps al glosador o glosadora per acabar de perfeccionar els versos següents. No té tornada. No hi ha cap tonalitat fixa determinada per la tradició.

Perdiuta novelleta
que a la muntanya cantau (que a la muntanya cantau)
baixeu a la terra plana
i als tristos aconsolau. (i als tristos aconsolau)


Molt fornida la hi han dada
la jove al Pitarell (la jove al Pitarell)
molt fornida la hi han dada
tant al jove com al vell. (tant al jove com al vell)



Corrandes d’en Carolino

Trobem el seu origen en Josep Casadevall “Carolino”, de Folgueroles (Osona). Aquestes corrandes tenen una estruc-tura musical de dues frases seguides a cada estrofa i una estructura lírica de quatre versos. La rima, consonant o assonant, ha de ser entre el segon i el quart vers de cada estrofa. La tornada, que canta el cor de cantadors després de cada estrofa per donar temps a preparar la següent:

Les corrandes que ara canto

en són per un casament,

per ajudar la parella

a pair bé el sagrament.


Cor:


Oidà, oidà, ompliu-nos la cistella,
oidà, oidà per poder fer un berenar.


Que cantem unes corrandes
ara m’acaben de dir
diu que és la millor recepta
per poder el dinar pair.
 Cor:
Oidà, oidà, ompliu-nos la cistella,
oidà, oidà per poder fer un berenar.


Garrotin

Consta d’una tornada fixa amb una melodia rítmica, i les estrofes es van improvisant a mesura que es canta. El contingut de les estrofes sol ser burlesc o irònic, amb l’únic objectiu de divertir a la gent que l’escolta.

En l’anomenat Garrotin de Lleida la tornada sol ser, tot i que amb petites variacions:

Al garrotin, al garrotan,

de la vera vera vera de Sant Joan;

al garrotin, al garrotan,

de la vera vera vera de Sant Joan.

La tornada és una estrofa de quatre versos que solen rimar només el segon i el quart. Entre estrofa i estrofa es canta la tornada per tal de deixar temps a preparar-se el següent:

Jo tenia una amigueta

amb un do molt especial

cada cop que veia un noi

li feia aixecar el pardal.


La Jota

Aquest es un estil d’improvisació encara vigent, i molt, al Baix Ebre i el Montsià. Actualment es canten estrofes de sis versos, i sembla que aquesta va ser una innovació força recent del cantador rapitenc Perot. La rima assonant hi és perfectament permesa. Els versos senars poden ser lliures. Hi ha cantadors que fan els sis versos diferents, n’hi ha que repeteixen en tercer i el quart, etc. Cada cantador té el seu estil. De l’aspecte musical, el més destacat és que cal cantar amb veu potent i aguda, per ajustar-se al volum i la tonalitat bàsica dels instruments de la rondalla.




Un exemple de Quico el Cèlio:


Surt de seguida, Cinteta,

surt de seguida al balcó,

si no vols que face a trossos

les cordes del guitarró,

si no vols que face a trossos

les cordes del guitarró.


O bé tal com ho feia Lo Canalero:


Que perdòniga la gent

de lo que jo puga cantar

que estem en la democràcia

tots tenim dret a parlar

cada u fem comentari

del món del modo que va.



Dòmine

És una quarteta com les altres però al final de cada vers el cor canta ”Dòmine” donant temps al cantador a pensar el següent, i acaba amb el cor cantant una estrofa de ”dòmines”.

El dimoni li sotia - Cor: dòmine -

En forma de ca llebrer - dòmine -

Dient-li com ell sabia - dòmine -

Jo som el senyor Llabrés

Cor:

Dòmine, dòmine,

Dòmine, dòmine.



Altres


Hi ha altes composicions, més complexes i virtuoses, com la Glosa Balear, el Cant d’Estil Valencià, Les albaes, les cançons de pandero, cançons de simbomba... O fins i tot el Rap portat dels Estats Units, com podeu veure al següent vídeo:


dilluns, 28 de gener del 2013

El homes ens hem rendit?


L’altra dia una amiga que està soltera i de molt bon veure es lamentava que els homes d’avui dia s’han rendit. No entenia com a ella, una xica que es cuida molt i que sempre ha estat considerada, no només per ella, com a guapa, els homes no li van darrera i sempre és ella que ha de fer el primer pas. Deia que els homes no hem entès bé això de la igualtat i que hem renunciat al nostre rol.



Obviava evidentment els voltors que apareixen de matinada a les discoteques. Es referia que troba a faltar a homes que no s’amaguin darrera borratxeres o aplicacions d’internet per a entrar amb elegància a una xica a qualsevol moment i qualsevol hora, que la vida és molt curta, i que sàpiguen encaixar amb humor la -potser no tant- probable negativa.

dissabte, 26 de gener del 2013

L’Arxiu Històric de l’Arquebisbat de Tarragona al web



Darrerament hi ha un fenòmen per internet, potser molt localitzat, que és la publicació al web de part del fons de l’Arxiu Històric de l’Arquebisbat de Tarragona. Aquesta institució, dirigida per Manuel M. Fuentes, s’ha modernitzat i ja porta temps digitalitzant i publicant a internet el contingut dels llibres sagramentals de les parròquies de l’Arquebisbat.


Val a dir que aquest procés és lent i costós i només unes quantes de els parròquies ja estan complertes. Però ja ens permeten treballar-hi. A par r del que fem molts, intentar fer-nos l’arbre genealògic, ens podem adonar de molts altres detalls tant o més importants que no nostra història par cular: adonar-nos de la gran mobilitat de les persones en el passat -tots som immigrants-, comprovar la fidelitat a la Llengua per part de tothom fins a mig segle XIX, trobar crims espantosos o afer-nos conscients de la terrible existència -vista des dels nostres ulls- en la qual vivien els nostres avantpassats.



En tot cas cal felicitar als responsables d’aquest arxiu per la seva persistència en democratitzar la memòria. Veiam si aquest cas crea exemple.

divendres, 25 de gener del 2013

Per Sant Esteve, al Bartrina



En aquesta ciutat hi ha diades que van del bracet d’un espectacle teatral concret. Durant dècades Tot Sants era indissociacle del Don Cuan Tenorio que es feia al Bràvium de la mà de Jaume Amenós, Cisco Marca i companyia. Potser menys popular que aquesta, però igualment inexcusable, és la cita que tenim amb El Poema de Nadal al Teatre Bartrina. Ja fa més de quinze anys, abans i tot de la reinaguració del Bartrina, que el selvatà Josep Maria Puig va començar a recitar El Poema de Nadal de Josep M. de Sagarra a l’emparquetada Sala Hortensi Güell del Centre de Lectura de Reus. Amb la reobertura del Bartrina aquest espectacle va trobar el marc adequat, tot i que no gaire més de cent persones van seguir enguany el recitat de Sagarra, la majoria repetien d’altres anys ja que l’espectacle bé s’ho val. Després de tants anys d’interpretar-lo l’actor i el text ja són la mateixa cosa. És una delícia escoltar un poema que respira i avança amb fluïdesa. El domini absolut que té Josep M. Puig dels versos de Sagarra fa que el poema s’entengui clar com una conversa col·loquial, i alhora aconsegueix que la musicalitat dels versos soni com una cançó popular. Josep M. Puig fa allò tan difícil: que les coses semblin fàcils. Fa entenedora la poesia de Sagarra, les severes i serenes imatges noucentistes ens ericen els pèls del braç quan són dites per Puig. La crítica que Sagarra va fer als anys trenta a la nostra manca de compromís amb allò que ens és comú, sigui el que sigui, ressonava al Bartina com si fossin versos escrits avui.

Aquests últims anys, a Puig l’acompanya el saxo soprano de Xavier Pié. El músic intervé com a  intermedi musical entre cants del poema. Potser aquesta proposta talla la intensitat del poema, però segurament que tant el públic com l’actor necessiten respirar.


El dia de Sant Esteve paga molt la pena aixecar-se del tresillo, tancar la dolentíssima comèdia nadalenca del televisor, i fer un passeig fins al Bartrina. La caminada ens alleujarà la digestió lenta i El Poema de Nadal ens alimentarà l’enteniment, de tant en tant també toca.

divendres, 11 de gener del 2013

Un conte de bicicletes


L’estiu de 2011 ens van proposar de revisar el llibre-joc Un conte de bicicletes, escrit per la Marta Bonet, il·lustrat i pensat per Marc Sardà i que després editaria Bici-camp. El podeu trobar a diverses llibreries de Reus.