dilluns, 26 de febrer del 2018

Patrons de violència, al Núvol



“Diuen que com a societat vam descobrir la violència aquesta tardor passada. Potser seria més encertat dir que ens va caure la bena dels ulls. I encara més precís: que ens la vam treure”. La companyia La Gata Borda estrena Patró, un espectacle d’Antoni Veciana que reflexiona sobre la violència, dirigit per l’actriu Ester Cort. Podeu veure Patró els propers 3 i 4 de març al Teatre Bartrina de Reus.
‘Patró’, d’Antoni Veciana, es podrà veure el 3 i 4 de març al Teatre Bartrina de Reus
Totes les societats són violentes, però unes ho amaguen més i d’altres menys. Totes les societats semblen estables i immòbils, i una sacsada les fa tremolar i a vegades esberlar-se. A la Grècia clàssica ja van retratar aquesta flaca dels humans, Les bacants d’Eurípides és una tragèdia que retrata la follia de la violència i la ceguesa de la ira, i com aquesta acaba destruint-se a ella mateixa. És el nostre destí. De fet, allò que els antics grecs en deien destí, ara en diem societat: ningú pot escapar dels seu destí, ningú pot fugir del lloc on la societat l’ha col·locat. Podem lluitar contra el destí, però a les tragèdies clàssiques ningú no se’n escapava.
Antoni Veciana va escriure Patró, premonitòriament, l’estiu passat. Tampoc costava massa encertar-la: tots hem patit a la pell un grau major o menor de violència, només calia voler-la veure. El teatre anglès ja va fer l’exercici de visualitzar-la amb l’estil In-yer-face als anys noranta. Sarah Kane va escandalitzar públic i crítica amb les seves crues i–volgudament– repugnants peces. D’això fa vint anys, i ara aquí ens hem adonat que cal veure’ns les vergonyes, perquè en tenim, com tots, moltes.
L’actriu reusenca Ester Cort, coneguda per donar la rèplica a Emma Vilarasau a La mare a La Villarroel la temporada passada, i que fins fa poques setmanes estava amb els Parking Shakespeare exhaurint totes les entrades amb Pornografia de Simon Stephens; és també directora de la companyia reusenca La Gata Borda. La directora ha volgut endinsar-se en el fangar de l’experimentació dels diversos tipus de violència, tot just l’any del desè aniversari de la companyia. Amb aquesta ja havia fet produccions valentes com la visita dramatitzada al Cementiri General de Reus, s’havia enfrontant a textos de George TaboriBernard-Marie KoltèsAnna Gavalda o be s’havia capbussat en la tradició de la Commedia dell’arte i de la sàtira estripada dels Balls de Dames i Vells. Ara segueix amb Patró, que és un text inèdit, escrit per a l’ocasió i que explora el llenguatge de la violència, perquè aquesta no deixa de ser un missatge entre l’emissor/agressor i el receptor/víctima.

Reproductor de vídeo
00:00
00:55

Podreu veure Patró el 3 i 4 de març al Teatre Bartrina de Reus.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada