Deia l’insigne
crític Sebastià Gasch: “Brossa juxtaposa coses heterogènies, i aquesta confrontació
estranya produeix la rara sensació d’un món desconegut. La seva obra ens
transporta -meravellats- a un més enllà misteriós. Aquesta es vessa de
troballes inesperades, de sorpreses constants, de metamorfosi específicament
surrealista” i és precisament aquesta visió la que van transmetre’ns les dues
actrius que van interpretar Brossa als ulls. Aquest espectacle no és cap
de les seves obres dramàtiques, sinó una posició nova del calidoscopi de la
seva obra poètica. La directora i les dues actrius han sabut sintetitzar tota
la versatilitat poètica de Brossa, en aquest espectacle de tres quarts d’hora on es van desgranant
poemes avantguardistes, essencials, realistes, aforístics, visuals... i
aquestes dues desconegudes actrius ho fan sense gaire pompositat tècnica, no
necessiten ni projeccions vistoses ni música sensiblera per acompanyar la
poesia; tant sols necessiten una veu en off que de tant en tant proposa un
motiu, un mínim utillatge i sobretot els cossos i les veus de les dues actrius.
Dues actrius que vibraven i s’estremien en la representació d’aquest collage
poètic, que defensaven el seu treball amb una professionalitat exemplar, tant
hi feia que el teatre fos pràcticament buit, o que el poc públic que hi havia
tingués els nassos gairebé a sobre de l’escena. La conjunció de versos i gestos
era talment la màgia quotidiana que tan impressionava al mateix Brossa. La
justa mesura és la característica principal d’aquesta posada en escena, fer un
tast a l’univers de Brossa en tan poc temps requereix de les arts d’una bona
prestidigitadora com l’Àngels Aymar, que ha sabut llegir la poesia de Brossa
amb una gran clarividència, és dalt d’un escenari on la poesia de Brossa
assoleix tot el seu relleu; no podem separar la seva poesia, per surrealista
que sigui, de la cultura popular que impregnen tots els sues poemes: la màgia,
el cabaret, el músic-hall, el cinema, el joc... és a partir de la
síntesi d’aquests gèneres que neix Brossa als ulls.
L’obra dramàtica
de Brossa encara no s’ha portat als escenaris amb normalitat, tot i el flamant
Teatre Nacional on les obres dels nous clàssics catalans (Oliver, Pedrolo,
Capmany, Espriu, el mateix Brossa...) brillen per la seva absència. Sort en té
el país que sota de cada pedra hi ha algun sonat que fa cultura catalana en
català, tot i que li costa esforç, temps i diners de la seva butxaca. Gent com
el mateix Brossa o la companyia de Brossa als ulls que malgrat totes les
adversitats fan una feina amb un gran rigor. La genialitat d’aquestes persones
contrasta amb la mediocritat més absoluta de persones com la llumenera que va
col·locar aquesta petita meravella un dilluns al vespre, tot sabent que aquest
dia no hi ha teatre ni a Barcelona i que en aquesta hora del dilluns al públic
no se li pot demanar gaire esforç més de mirar Plats bruts pel
televisor. Aquesta mateixa llumenera del Teatre Bartrina va donar a aquest
espectacle la mateixa publicitat que es dóna al fet d’anar a complir amb les
funcions fisiològiques. Sort que un altre sonat d’aquests que parlavem abans,
el Pep Martorell, en el seu micro-espai de crítica de teatre a la televisió
local (no érem la ciutats dels teatres?) va prescindir de parlar de les obres
que la llumenera havia considerat “grans” i es va dedicar a comentar àmpliament
aquesta joia brossiana. Malgrat tot, la dona del regidor de cultura, vès quina
coincidència!, membre de la Comissió artística del Bartrina, defensa els
Dilluns Teatre Obert tal com els peperos defensen la Constitució Espanyola
(El Punt, 23 de desembre de 2001, suplement, veieu l’afegitó), però, si el
dilluns teatre obert són un do celestial tal com ella explica, per què no
programa les obres de la seva companyia en dilluns i no en divendres, dissabte
i diumenge tal com farà al març? Per què La Vitxeta és l’única companyia
nacional que pot programar tres dies al Bartrina, espectacles que no passen de
teatre d’alcoba, amb subvencions milionàries de l’IMAC, mentre que altres
companyies de la Ciutat es podreixen dintre de teatres que cauen a trossos?
(aquest gener el Teatre Bravium ha tornat a obrir les portes després de la
remodelació que ha pagat de la seva butxaca, fins a l’últim cèntim). Per què
cap dels celebèrrims intel·lectuals locals no baden boca davant de situacions
així, tenen por de perdre el seu lot de Nadal? Brossa és un autor massa
clarivident i perillós per tota aquesta colla, i el millor que poden fer és
minoritzar-lo un fred dilluns cap al tard.
Direcció: Àngels
Aymar
Actrius:
Lali Feliu i Mercè Rovira.
Teatre Bartrina,
dilluns 3 de desembre de 2001.