Diumenge passat vaig participar conjuntament amb vint-i-tants
grups fes us reusencs més, a la processó cívica que es va fer per Santa Eulàlia
a Barcelona. Jo participo en Dames i Vells, un ball barlat, que és un gènere
maltractat pel temps i per les visions simplistes de les nostres festes. Els
balls parlats són el germà català de la Commedia dell’Arte italiana o de les
obres que Shakespeare feia al Globe, però amb la gran diferència que no vam
tenir cap escriptor de balls parlats que arribés a la sola de la bota de
Shakespeare, ni tampoc hem tingut la capacitat de vendre fantàsticament bé el que
fem, com fan els italians.
Dames
i Vells de Reus va participar en la seva primera processó des del segle XIX i
ens en vam en sor r, ja explicaré com.
Els
balls parlats barregen música, dansa i paraula, per tant en ple segle XXI
resulten difícils d’encaixar dins una processó. Avui dia fem els balls sencers
en carrers o places determinats però no acostumen a integrar-se en cap mal
anomenat Seguici.
Dames i Vells de Tarragona i Reus
habitualment no participen a les processons, el de Malcasats de Vilafranca només balla,
el de Vilanova surt per Carnaval... Els nostres balls parlats no encaixen en el
patró actual i en canvi els dels nostres besavis sí que ho sabien fer,
què ens hem perdut?
Al
segle XIX s’han recollit casos en els quals hi ha hagut processons amb 22
danses, bona part d’aquestes parlades. També s’han conservat textos d’aquests
balls parlats, la representació dels quals podia durar més de mitja hora. Com
ho feien? Els antics folkloristes ens parlen molt dels arguments dels balls i
dels caràcters que els representaven però mai ens parlen de la mecànica que
feien servir.
Evidentment
no aturaven la processó durant mitja hora per a fer la representació sencera.
Tampoc sembla plausible que només ballessin durant tot el recorregut. Sembla
que hi pugui haver tres possibilitats:
1.- Que fessin un tràiler de l’obra
sencera.
2.- Que fessin els millors moments de
l’obra.
3.- Que durant tot el recorregut
anessin representant l’obra a trossos.
Anem a pams:
1.- Un tràiler de Dames i vells és el que vam fer l’altre
dia a les Rambles. Escènicament funciona. L’espectador en cinc minuts veu
actuar a tots els personatges i pot entendre l’argument de l’obra. Pot
funcionar com a solució en ple segle XXI. Llavors entre tràiler i tràiler els
actors poden fer les coreografies del ball, o bé fer cubanades com naltros vam
fer l’altres dia, sempre que es trac d’un ball sa ric. Ara bé, això dels tràiler
és molt actual, dubto molt que fos la manera de solucionar-ho del passat, però
en tot cas és una manera de fer-ho avui dia.
2.- Els millors moments es poden fer si el públic coneix
l’argument del ball parlat. A Reus tothom sap la història de l’Aparició de la
Verge de Misericòria, a Torredembarra la de Santa Rosalia ,
també són conegudes les aventures de Serrallonga... Per tant anar repetint aquí
i allà els moments culminants de la història, com seria quan el personatge diví
obra el miracle, o quan el protagonista profà mor, o quan té lloc la batalla
final... Això lligara molt amb la manera de fer teatre del passat, uns temps
ens els quals els actors podien repetir dalt de l’escenari tres, quatre, cinc
vegades les escenes que eren més aplaudides pel públic, encara que fossin de la
mort del protagonista.
3.-
Que durant tot el recorregut anessin representant l’obra a trossos, i el com
ens ho explica Josep Bargalló al seu bloc: ”els diàlegs s’estructuraven molt
esquematitzats; es representaven de manera itinerant per carrers i places – cada
nova escena o nou diàleg venia seguit per un moviment coreogràfic que servia
per dur el ball a una altra plaça o a una cantonada-, tot i que l’escenificació
completa s’executava en un indret concret, el mateix cada any”. O sigui que els
balls parlats també introduirien la mímica, potser com les moixiganges del
Penedès, amb aquesta solució tindríem una peca dramàtica gairebé total, enriu-te’n
tu de l’òpera.
En
tot cas opcions per a poder reincorporar aquests balls a les processons les
tenim. Una altre debat és si val la pena. Tindria sentit Dames i vells en la baixada
matinal a Misericòrdia, el recorregut de la qual gairebé tots són famílies amb
canalla? No. Tindria sentit qualsevol ball sa ric precedint la -potser massa-
solemne processó del sant o santa de la població? No. El que queda clar, és que
en solemnitats o ocasions excepcionals, qualsevol ball parlat pot integrar-se a
la comitiva amb total naturalitat, si opta per un d’aquests tres punts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada