Els
de Reus sentim la ciutat com la mateixa pell. Per aquest mo u s’ha posat de moda
tatuar-se la rosa heràldica, tal com podem veure en aquest reportatge de CanalReus.
Però hem de tenir clar que que la rosa s’han tatuat, i que
és la que es fa servir d’imatge corpora va per l’Ajuntament -i amb tot l’encert
a la meva manera de veure-ho- és l’emblema, que no l’escut de la ciutat. L ’emblema és
aquest i crec que es podria oficialitzar:
D’escut
oficial no en tenim encara. Vam tenir-ne diversos -els podeu veure en aquest ar
cle de la Wikipèdia-fins a finals dels noranta. El més conegut per tots és el
darrer que hem conegut més o menys tots:
Aquest
escut té el problema que no s’adapta a la norma va catalana sobre heràldica,
bàsicament perquè l’escut agafa la forma rectangular arrodonida i apuntada,
anomenada ”francesa”. Per internet corre molt una versió quadrilonga amb la
punta rodona, anomenada ”espanyola”:
Una
opció seria posar-lo en versió caironada, que per entendre’ns, un quadrat que
descansa sobre un dels seus vèrtexs.
La
qüestió seria si tenim dret, o no, a portar la tiara papal. La tiara papal indica que la ciutat perany a la sobirania vaticana, per tant, amb quin dret ens posem aquests emblemes vaticans a l’escut? Les
tradicions fan lleis. Fins aquest punt?
Com
que encara no s’ha resolt l’assumpte, el 2011 l’historiador Quim Besora en una
carta oberta va requerir al Regidor de Cultura que s’adaptés l’escut a la norma
va i s’usés la proposta que la màxima autoritat en el tema, l’Armand de Fluvià,
va fer a la
Gran Geografia Comarcal de Catalunya el 1981. La proposta no
va tenir èxit i es va aixecar una mica de rebombori perquè es proposava retirar
la tiara papal, que no les claus:
Aquest
escut està inspirat en un de 1712, quan l’Arxiduc Carles, via al seva dona, ens
va condecorar per la nostra par cipació en la Guerra de Successió, amb: ”lo tol
de Imperial Atenta Ciutat, ab la concessió de aportar massas per sos vergues en
los actes públics y la de posar per armas una àguila amb les alas esteses dins
un camp dorat que man nga dins son pit la Rosa, an c blasó de la vila, y als
costats dos lleons sostenint l’Escut...” O sigui, l’escut del tricentenari que
aproximadament seria:
Però
entremig d’Àligues, Lleons, i claus i ares papals un altre personatge va
aparèixer, precisament Joan Prim, del qual també estem d’aniversari. Per la participació en aquells temps convulsos la ciutat va rebre el títol de ”Muy leal y
esforzada” i per aquest motiu un Hèrcules va acompanyar la rosa durant bastant
de temps.
Un altre escut, que resulta bonic
per la seva senzillesa, i és el que porta la Mulassa al seu domàs, és el que va
ser oficial de 1899 a
1940:
Veiem com havien corregit la presumpta apropiació de la
ara
i les claus papals i havia deixat la rosa com a element central només
accompanyada per una corona baronial i ducal i unes fulles de llorer, tot i que
es dibuixa amb la forma rectangular arrodonida i apuntada ”francesa” que no ens
correspondria.
Sembla embolicat poder
conjuminar-ho tot sense trepitjar cap ull de poll. M’he atrevit a fer una proposta. Un escut apoteòsic amb gairebé tots els
elements patrimonials de la ciutat:
Aquí
ho tenim tot: la Rosa del s.XIV de Roger de Belfort, els emblemes papals del
papa Luna del XIV-XV, l’Àliga en camp d’or corononada, i els dos lleons (un com
a cinturó) del XVIII, i l’Hèrcules del XIX junt amb el lema de tres de les distincions rebudes per al ciutat. Una barreja bastant carregada, la veritat, dubto
que ningú s’arribi a tatuar tot aquest personal al turmell. Si us he de ser
sincer, com la simplicitat i la bellesa de la rosa solitària en un camp blanc
no n’hi ha cap d’altre. Crec que rematant-la amb el timbre -una corona mural-
corresponent de ciutat, també seria una bona opció per oficialitzar l’escut:
Per aquest ar cle he ngut l’ajuda
inestimable de Xavier Garcia, heraldista i autor del blog Dibujo Heraldico que
ha publicat aquest post sobre Reus.