Article publicat a Núvol el 16/05/2022
«Que els somnis ens facin volar» era la frase que tancava
l’espectacle Ànsia per volar, d’Yldor Llach entre
l’ovació del públic que omplia la plaça del Baluard de Reus. El
mateix Llach ja havia inaugurat el Trapezi, La fira del Circ de
Catalunya, el dijous abans a l’antiga destil·leria Cal Massó, i
d’allà amb bicicletes i cordes va saltar al carrer per fer que el
públic somniés en volar.
Els
límits del circ: el públic
La
Roser Pros-Roca, a la primera crònica de Núvol sobre el Trapezi
d’enguany, ens diu que l’espectacle de circ ja fa temps que ha
deixat de limitar-se només al que es pot veure sota una carpa. Jo
afegeixo que no només l’espai ja no delimita el circ, sinó també
les disciplines. Manolo Alcantara, que és Premio Nacional de Circo
2021, el diumenge al teatre a l’aire lliure de la Palma, va
mostrar Maña, una producció que està al límit del Circ i
del muntatge d’un moble d’Ikea, però que aconsegueix convertir
en un espectacle magnètic la construcció d’una bastida de fusta
d’un arc de mig punt. Els jocs de palanques, engranatges i
equilibris col·loquen sense esforç a pesades caixes de fusta en una
estructura en equilibri. Això és circ? Això emociona? Doncs el
públic va decidir que sí, i el públic mana, mal ens pesi a
vegades. No ens pesa quan el públic és magnànim, ja que en un
espectacle que no diré va fer seva la frase de La Rochefoucauld
«Tots posseïm suficient fortalesa per suportar la dissort aliena»
i el públic va aplaudir els continus desastres que passaven a dalt
de l’escenari. Tots som imperfectes, i no ens hem de fer-hi mala
sang.
La
perfecció del cabaret
La
perfecció també era el fil del celebrat i aplaudidíssim cabaret
que es va fer a la carpa del parc de Sant Jordi. Dirigit per Marta
Sitjà, i presentat pels clowns Lolo Fernández i Mama Calypso, el
cabaret ironitzava sobre les obsessions de perfecció i
d’autoexigència que tenim al dia a dia, però que eren molt
presents en tots els números del Cabaret: Aleksandra Savina
manipulava cèrcols amb una excel·lència que justificava el seu pas
pel Cirque du Soleil. El Duo Requiém va executar acrobàcies aèries
amb cintes, i va deixar badant tota la carpa amb la combinació
d’elegància i espectacularitat. El Nacho i l’Oriol. del
Col·lectiu Mur, fan allò que el public tem, que és que el
segrestin i el portin al mig de la pista per fer de contrapès de les
seues construccions efímeres de planxes i troncs de fusta. El
reusenc Pablo Molina es desmuntava les cames i articulacions també
al mig de la pista, amb la conseqüent esgarrifança que recorria les
espinades del públic. A tot això acabaven de donar-hi la forma
rodona els Vetus Venutas com a mossos de pista i l’esbojarrada
banda musical Circonautes.
Circ
de qualitat pels racons de Reus
Fora
del cabaret, i a la mateixa carpa, alguns dels Circonautes també van
posar instruments a Volov, una combinació d’acrobàcia
aèria, dansa, música i sobretot, bon gust; els del Col·lectiu TQM
senzillament ho feien tot bé: trapezi doble, corda llisa i volant,
cantar, ballar i entendre’s a la pista amb elegància.
Radicalment
diferent de forma, però no de qualitat, és Poi de la
companyia mallorquina d’Es Tro que va fer una mena d’Acorar
circense, però
l’entranya d’aquest monòleg no és la llengua materna, sinó les
baldufes, fet i fet, llengua i baldufes són patrimoni de la
infància, una edat que no té perquè ser aigualida.
Al
teatre Bartrina van actuar els canadencs Cirque barcode fent Sweat
& ink, un espectacle que girava sobre la memòria i els
records, però al revés de com passa en tants espectacles circenses,
en aquest la dramatúrgia està ben acoblada a les acrobàcies, de
manera que el fil de la història dialoga amb els salts i figueretes
dels artistes.
També
hi havia propostes catalanes com Rutines
dels Ambi2 i Endangered
del Flying Pikmis, i
no en podien faltar de franceses: una
d’aquestes era INO, una
proposta coral que
es va poder veure a
la Palma. Ino
són un grup de set noies que fan
acrobàcia i humor sense necessitar porters ni clowns masculins,
elles soles es basten
per fer un espectacle enèrgic, fresc i reivindicatiu. Finalment,
la companyia que ha omplert tres vespres seguits la plaça Mercadal i
que ha clausurat el festival ha estat Les p’tits bras que fan un
Per davant i per darrera
amb circ i amb gran format. Humor,
espectacularitat i perfecció tècnica van deixar el multitudinari
públic amb al boca oberta.
El
circ ens empeny al carrer, siguem qui siguem
El
públic té raó. El públic
és sobirà i divers. Al circ ens trobem un públic variat, que té
procedències, llengües
i classes diferents, i que es troben pel Trapezi, per la Fira del
Circ de Catalunya per compartir temps i espai. Poques cites tenim que
aconsegueixin això: que persones de
tota la gama Pantone de pell s’emocionin alhora.
És excepcional que passi, és
preocupant que sigui una excepció, tanmateix.
Aquesta
vint-i-sisena edició del Trapezi ha reunit a més de 30,000
espectadors, i ha exhaurit
pràcticament totes les entrades posades a la venda. La gent n’està
fins el monyo de la pandèmia i s’ha llençat al carrer a veure
circ. Més d’un centenar d’artistes de 28 companyies nacionals i
internacionals han actuat al Trapezi. Els espectadors han pogut veure
un total de 16 espectacles i 44 representacions en 9 espais
d’actuació diferents. Seria injust
oblidar l’equip tècnic format per 25
persones i 15 especialistes de so i llum, i
encara seria més injust oblidar la
tasca de Leandro Mendoza, que enguany ha
encarat el seu darrer any com a director artístic de la fira, i que
ha sabut reflotar el festival amb
qualitat després de l’estrebada
que va patir amb la Covid. El Leandro
ha sabut primar la qualitat per sobre de la quantitat: tots els
espectacles programats, ens agradessin o no, eren peces molt ben
pensades, produïdes i executades, sense ni
una sola concessió a la hipiada barata.
Potser
aquest allau humà de públic no hauria estat possible sense la feina
de formiga que s’ha fet la setmana
prèvia amb el
Trapezi a les escoles, un projecte on els més petits de Reus han
pogut rebre a les companyies al pati de 28 centres educatius de la
ciutat i 6 llars d’infants, i que en
total 5.200
xiquets i xiquetes de Reus han accedit
al circ sense moure’s del recinte
escolar.
Potser
sí que el circ és màgic. Potser
sí que el circ és un somni que ens fa volar. Doncs
necessitem volar per desenganxar-nos d’aquesta realitat violenta i
miserable. Necessitem
circ. Necessiten
Trapezi.