dissabte, 28 de novembre del 1998

Vida, mort i resurrecció de Pulcinella


                  


L'element primordial i únic és Antonio Fava o Pulcinella. El gran mestre Fava aconsegueix omplir gairebé tot sol l'escenari una hora llarga que dura l'espectacle. Un treball  actoral per treure's el barret. Ell és l'espectacle. Pot  semblar que es té la lliçó ben apresa, però encara dóna un altre tomb al cargol i fa la representació en la llengua del  públic. Segons ell només és una mica d'esforç complementari  parlar la llengua del públic. Un altre cop ens hem de treure el barret per fer bona part de la representació en català.

La seva companya d'escena queda completament eclipsada  per la llum del Fava, igual que el pianista que surt una estoneta. Ha de ser molt complicat resoldre un paper amb un senyor que s'emporta tota l'atenció del públic.

Segons el mateix Fava, a l'espectacle és importantíssima  la mascara, cada mascara té el seu moviment i la seva  història, uns moviments i una forma d'enfocar diferents.


En Fava-Pulcinella aconsegueix fer riure durant tot  l'espectacle, i és aquesta la feina de Pulcinella, però no només es queda aquí; de forma subtil, i la subtilitat sembla difícil per en Pulcinella, ens fa arribar valors molt propis de l'actor. Una rialla irònica sobre la vida atrafegada de l'home actual plana sobre els monòlegs. Alhora mai no saps fins quin punt estàs en la interpretació o en la realitat, en un moment determinat truca per un telèfon i és capaç de fer-te creure que de debò està parlant amb Itàlia.

Diversos desdoblaments són fets a escena, en Fava s'aixeca la mascara i parla i riu amb el públic, fa parèntesis il.lustratius, etcètera...Potser n'abusa i tot, potser és l'únic fil que podríem qüestionar de tota l'obra; sembla que confraternitzi amb el públic per posar-se't a la butxaca.

En Pulcinella és el personatge per excel.lència de la Commedia dell'Arte. La Commedia dell'Arte, va ressuscitar a Europa el teatre com a tal, i tot que podria semblar per la seva antiguitat un gènere anquilosat, en Fava ens demostra que és un teatre viu i dinàmic, que com tots els clàssics ben entesos, és vigent en qualsevol època, perquè té suficients recursos per adaptar-se a qualsevol època sense haver de modificar el seu discurs.

El personatge de'n Pulcinella a la Commedia dell'Arte és un criat que sols vol omplir-se l'estómac, és la seva única aspiració i si pot fer-ho, treballant el menys possible. I per aconseguir tot això es complicarà la vida d'una manera inimaginable per no haver d'anar pel camí dret, com qualsevol persona. O sigui, que treballarà el doble per no haver de treballar, un personatge ben mediterrani, sens dubte.

O sigui que de dropos i picardiosos n'hi han hagut sempre i sempre n'hi hauran i per tant el personatge ha sofert ben poc les inclemències del temps.


El senyor Antonio Fava és sensacional, fa fàcil el que és complicat, conjumina la paraula i el gest d'una manera nítida i diàfana. Tot i ser un home més aviat refet té una agilitat i uns moviments de ballarí. L'espectacle és ell mateix i les històries que explica.



TEATRO DEL VICOLO

       Vida, mort i resurrecció de Pulcinella

                                    d'Antonio Fava


    Teatre Bartrina, Reus, 28 de novembre de 1998.

Fitxa tècnica:

               Actors     Antonio Fava, Anghela Aló

     Escrit i dirigit     Antonio Fava



diumenge, 8 de novembre del 1998

Blanc d'ombra

             






Essencialment l'obra gira al voltant de dos elements que en són un de sol en aquest espectacle: l'escenografia i la dansa-interpretació d'una excel.lent Marta Carrasco. Ens  podríem arribar a qüestionar fins i tot els límits de cada  element, ja que queden magistralment quallats. No sabem fins a l'espectacle té la virtut de confondre en un ritme hipnòtic l'actriu i tota l'escenografia, convertint-la en un tot indivisible a través de la passió de la dansa. Però la Marta Carrasco no es conforma amb fer-ho, sinó que s'arrisca i es fusiona varies vegades amb elements escenogràfics completament diferents. Els hi dona vida i els converteix en el millor "partenaire".


Com aconsegueix aquest efecte ?. La resposta només la saben ells, però passa indubtablement per una interpretació magnífica, que t'encomana i et transporta. Una dansa feta amb passió, des de'l cor i l'estomac, que es sent a flor de pell. 

L'escenografia és també importantíssima, tot i no ser espectacular, és efectiva, i demostra que la senzillesa emociona més que la magnificència. Poden ser més suggestives unes ombres xinesques que no pas tots els elefants d'Aïda.

El ritme també juga una carta important en el desenrotllament de l'obra. Es comença amb un ritme tranquil, sense arribar a la calma que es va alternant amb moments ràpids i tensos, aquesta alternança es va desequilibrant fins al vertigen de la folla cursa de la Camille-Marta cap a la seva destrucció.

La música no és desencertada, aconsegueix lligar amb el que està passant a l'escenari, però amb absolutament tots els espectacles on s'hi introdueix música hi ha el risc de fracturar el que s'està explicant, pot arribar a distreure l'atenció del públic cap a la melodia. La música, per si sola és tant gran, que pot apropiar-se de l'espectacle i convertir-se en l'actriu principal. Un Mozart o un Brel t'expliquen tantes coses ells sols de per si, que costa de posar-los de simples acompanyants d'un cos en moviment. Potser per aquí és, potser i al meu entendre, on coixegen molts espectacles amb dansa.


L'obra ens parla de l'escultora Camille Claudel, però ens parla del món interior de l'artista, la solitud i fúria de l'acte creatiu. Ens parla de la necessitat d'aïllament per poder crear, per poder emergir tot el talent amagat, i alhora la necessitat de fugir d'aquesta solitud que tortura lentament
i que aboca a la desesperació. Aquesta lluita de l'artista contra ell mateix i contra el que l'envolta existeix des de l'inici dels temps, i d'una manera podríem dir que bastant semblant. El concepte d'amor ha anat variant amb el pas del temps, en canvi l'artista és un tema irresolt, és un personatge que per pròpia voluntat s'aïlla de la societat, això ho podem veure en Blanc d'ombra amb la gran cortina de plàstic, que envolta i permet arribar a una plenitud artística però que no et deix escapar si no és amb la pròpia destrucció.

L'artista experimenta, vol experimentar un amor que va de a tendresa al frenesí i a la identificació amb la persona estimada, com ho justifica el ball amb el maniquí que representa en Rodin. L'artista també vol despertar-se d'aquest malson, o fugir-ne, com en els balls de l'aigua o de'l vol amb el trapezi. L'artista, finalment vol sentir-se estimat pel que és ell, a través de la seva obra, però pot arribar a sentir-se envejós de la seva creació, que es reconegui l'obra i no el creador, pot portar a l'artista a odiar la seva feina i destruir-la, reclamant atenció cap a ell, per trobar un racó en el món.


Si algun dia ens pregunten què és la dansa-teatre, sens dubte portem a qui ens ho ha preguntat a veure la Marta Carrasco, on trobarem la màxima expressió de la dansa-teatre. Podrem trobar la bellesa i plasticitat de la dansa contemporània junt amb una història explicada per una actriu que és capaç d'emocionar-nos. Sembla que la Marta Carrasco té una coctelera màgica per poder fer uns excel.lents combinats en que els gustos es barregen sense perdre cadascun la seva essència. Molts actors intenten fer dansa, i molts ballarins intenten explicar històries però sempre es queden a mig camí.  La Carrasco sembla que té un privilegi innat per aconseguir-   
-ho.

És una llàstima que espectacles totals com Blanc d'ombra quedin pel públic general en l'anonimat, els quatre que estimem el teatre reconeixerem com quasi una obra mestra aquest espectacle, i serà com una referència mental que sempre tindrem present. Fins i tot podrem sentir-nos un privilegiats per haver anat a aquest espectacle. Quantes vegades ens hem estirat els cabells per no haver anat a un espectacle que ara ens hem de conformar a veure en format vídeo o per fotos. (En el meu cas de no haver vist cap dels espectacles de'n Fabià Puigserver més anomenats ). Bé, però la gent, en general, sembla que anant a veure La extraña pareja o Amadeus ja en tenen prou i que no cal anar a veure "coses rares". A última hora ells s'ho perden i crec que ningú o gairebé ningú en sortiria decebut.




Blanc d'ombra
           ( Recordant camile Claudel )

De Marta Carrasco

Mercat de les flors, Barcelona, 8 de novembre de 1998.

Fitxa tècnica:

  Creació i interpretació  Marta Carrasco

                 Direcció  Marta Carrasco, Pep Bou,

                           Oscar Molina

    Assistent de direcció  Pedro Serka

   Ajudant de coreogrefia  Sílvia Garcia-Munté

             Il.luminació  Pep Bou i Jaume Ventura

            Espai escènic  Marta Carrasco

     Elements escultòrics  Pilar Albaladejo, Mònica Fernandez, 
                           Joaquim Camps

                 Vestuari  Gabriel Azkoitia

Realització escenogràfica  Pilar Albaladejo, Mònica fernandez,

                           Adolfo Vila

              Maquillatge  Elena Angrill

                Producció  Cia Pep Bou

      Producció executiva  Montse Prat

                 Promoció  Edgar Garcia

          Tècnic de llums  Jaume Ventura

             Tècnic de so  Pepe Aranda

        Tècnic d'escenari  Antonio Vladimir

           Disseny Gràfic  Anna Martinez

dissabte, 7 de novembre del 1998

Así que pasen cinco años

  
Así que pasen cinco años, forma part d'un conjunt d'obres que Lorca va preferir no portar a escena per la seva aparent complexitat. Amb tot, els entesos en Lorca, veuen més en aquest gest una autocensura de l'autor per tal de no veure's agredit per uns personatges i unes situacions que veritablement formen part de la seva intimitat més personal.

Si hem llegit alguna vegada un poema de Lorca, ens adonarem immediatament d'una cosa: la seva poesia no és escrita només per ésser llegida. Lorca no escriu només per un lector que busca experiències metafísiques en versos perfectament traçats per un ritme i una mètrica sublims. Lorca creu en els colors, en les fruites, en les eines del camp, les olors de la terra i són aquests elements els qui li donen una profunditat poètica on les dissorts o les alegries no són tractades directament, sinó que queden subjectes a la metàfora.
  
Lorca busca l'essència del text, l'emoció on la seva mà quedi imperceptible, traçant una simbologia suggerent i molt propera, on els sentits hi juguen un paper molt destacat, i basant-se en l'oralitat. L'expressió artística de Lorca és la paraula, però no l'escrita, sinó la recitada o cantada. Coneguda és la seva afecció per recuperar les cançons populars que tocava acompanyat d'un piano -que sabia tocar perfectament-. És per tant la paraula dita la base de la seva expressió, i a través d'aquesta, casa la poesia que escriu, amb el teatre i la cançó d'una manera sublim. Barreja aquestes tres disciplines amb la finalitat de transmetre sentiments.
  Alhora és capaç de trenar sense cap sotrac la més radical avantguarda surrealista -acabava de tornar de NY- i el folklore més profund de l'Andalusia real i gens estereotipada.

Tots aquests elements feien de Así..."una obra complicada de posar a escena sense perdre cap unça del seu caràcter, a més a més de la dificultat intrínseca d'un text no lineal. Crec que en Joan Ollé ha fet una gran tasca amb rigor i sensibilitat aconseguint reviure de ple els sentiments de'n Lorca. La fidelitat a les intencions originals, amb la dificultat que representa ha fet desplegar tots els rics matisos que conté l'obra sense perdre gens de força.
  Una de les raons què crec que precipiten Lorca a ocultar aquesta obra i penjar-li l'etiqueta d'irrepresentable, no és per la seva dimensió massa surrealista, sinó el fet que els personatges no poden desenvolupar al màxim les seves capacitats humanes, per trobar-se en un marc on el simbolisme s'apropia de tot. En un pla realista, els personatges tenen una entitat que els dóna el text i que ells poden anar desenvolupant sabent per exemple que l'escenografia exerceix sols el paper de decoració. Ara bé, la magnífica escenografia de Jon Berrondo adquireix una entitat que s'equipara al personatge humà i per tant, l'obliga a delimitar la seva capacitat de comunicar tan sols perfilant uns trets molt concrets, desprovistos d'una interpretació que pugui matisar aquests comportaments i els faci més humans. Un gat en 'escena té la mateixa entitat teatral que un home o fins i tot una porta o la rampa de l'escenari que tot i que pot tenir diverses interpretacions, adquireix una entitat pròpia.

  El pes de l'obra, el porta el personatge central. Qui és aquest home? Què sabem d'ell? Si prenem com a base dos personatges teatrals que tenen punts en comú, com són Hamlet de Shakespeare o el Segismundo de Calderón de la Barca. Per una banda beu de Hamlet, en la seva desesperació per trobar el seu lloc en el món, d'afirmar la seva personalitat en una realitat que s'ofega, que l'obliga en tot moment a definir-se, a explicar-se. De Segismundo, hi podríem identificar la seva fatalitat de destí, de l'estar segur que la seva vida, per ser qui és, ha d'acabar d'una manera determinada. En ambdós casos, ens trobem amb personatges d'una força prou evident, inserits en un espai absolutament oníric.

Deixant de banda el surrealisme, el protagonista viu en un somni particular, un somni dins del somni, un enclaustrament patètic (no pensa "tocar" la seva Dama fins que passin cinc anys, allò de les trenes inexistents, etc.). Podríem dir que Lorca porta fins a l'extrem, la necessitat que té l'artista del silenci, de la soledat; però sembla que aquest recolliment, se li giri en contra i ens trobem davant d'un ésser turmentat, que no veu més enllà d'aquesta realitat que s'ha autocreat. Lorca ens presenta el protagonista, que veritablement està enutjat per la seva desesperació i resulta amargat, al costat del personatge del barret de copa, la veu del temps i de la consciència que repetidament, li proposa al protagonista que transformi aquest somni, acceptant-se en
l'univers propi de l'obra i no en el propi. La porta que ocupa la part central de l'escenari, encarnaria la hipotètica sortida del seu estat.


 Una de les coses que també tem amb desesperació, és la natura, per la senzilla raó que és quelcom inalterable i intemporal, quelcom que ell no pot dominar. Identificació de la natura amb la veritat absoluta, amb l'evidència.

 És evident aquesta confrontació de la manera d'entendre els somnis, en l'escena en què el protagonista, va a veure la seva dama passats els cinc anys que abans ha dit que deixaria passar. La noia, el rebutja perquè sap que la seva vitalitat enèrgica, no pot casar-se amb algú que té la sang d'orxata, algú que no la respecta, que només veu en ella una manera de prolongar la seva agonia existencial. Ella vol viure i així li ho manifesta. Vol fer cas al seu jo més vital. Alhora, el para anuncia una eclipsi, que es pot entendre com la juxtaposició d'un refugi patètic i la follia per viure. S'ha de destacar el treball de l'actor principal, que s'estrenava a Reus, substituint en Arqüillé, potser es notava una falta de rodatge, però mantenia el personatge gairebé tota l'obra i és destacable el paper que fa tot i ser un substitut i un actor joveníssim.

 A partir del diàleg del protagonista amb la seva estimada vestida de núvia, l'obra pren un altre sentit, el protagonista ja ha perdut la partida i és vençut per la realitat.

 Cal destacar la relació d'ell amb els dos personatges femenins, d'una angoixa evident. Ja com tracta la seva estimada, com es desempallega de la mecanògrafa -que està enamorada d'ell, com Ofèlia de Hamlet- en ambdós casos la dona és ultratjada, és agredida per la seva condició de persona igual, és rebaixada a una mena d'ésser que existeix en un altre pla, només en funció de l'existència de l'home.

 En el diàleg es parla del fill que no podrà tenir, un fill que seria el perfecte certificat de la seva condició d'home heterosexual i que faria callar les veus que resideixen en el cap del protagonista. L'ambigüitat del personatge és totalment mostrada quan el personatge, torna a la mecanògrafa, aquesta el rebutja perquè se l'estima i precisament, li fa aparèixer aquell espectre -sublim interpretació de Franco di Francescantonio i genial vestuari- amb tota aquella història del compte italià que no deixa de ser una declaració oberta d'homosexualitat, com un mirall que ella li posa al davant.

És l'escena clau de l'obra, on un home, ambigu, però un home en tot cas, reconeix sentir passió per un altre home. 

Al voltant de la mort, Lorca en fa un tractament evasiu, tot i que les referències en són directes i constants. Com la brillant escena del gat i el nen. On el nen trenca la quarta paret de l'escenari anant-se'n pel pati de butaques. Els personatges formen part d'un somni, però la mort és ben real. En contraposició a aquest fet, ens trobem que la desaparició del protagonista que podríem dir és mostrada en un pla més físic i per tant hauria de ser més explícita, és mostrada amb una excel.lent el.lipsi.

 Per acabar, potser destacaria l'enorme capacitat de transformació de'n David Selvas, que del paper d'amic del protagonista, paper en què potser fa massa de David Selvas, però després passa a un paper de pallasso en què està irreconeixible i que interpreta perfectament.

 << Así que pasen cinco años >>
                            De Federico Garcia Lorca
Teatre Bartrina Reus, Dissabte 7 de Novembre de 1998
DIRECCIÓ:   Joan Ollé
Fitxa tècnica:
Escenografia            Jon Berrondo
Vestuari                Miriam Compte i Maite Llop
Il.luminació            M. Gutierrez
Cançons                 Paco Ibañez
Producció executiva     Montse Prat
Ajudant de producció    Teresa Carranza
Distribució             Bitò produccions
Repartiment:
M. Carlos Lillo        
Ernesto Collado
Marc Martinez          
Daniela Freixas
Laia Marull            
Bea Guevara
Andrea Montero         
David Selvas
Jordi Collet           
Julio Manrique
Marta Domingo          
Pep Peñalver
Alex Rigola            
Franco di Francescantonio