Essencialment l'obra gira al voltant de dos
elements que en són un de sol en aquest espectacle:
l'escenografia i la dansa-interpretació d'una excel.lent Marta
Carrasco. Ens podríem arribar a qüestionar fins i tot els
límits de cada element, ja que queden magistralment
quallats. No sabem fins a l'espectacle té la virtut de confondre en un
ritme hipnòtic l'actriu i tota l'escenografia, convertint-la
en un tot indivisible a través de la passió de la dansa. Però la Marta Carrasco no es conforma amb fer-ho, sinó que
s'arrisca i es fusiona varies vegades amb elements
escenogràfics completament diferents. Els hi dona vida i els converteix
en el millor "partenaire".
Com aconsegueix aquest efecte ?. La resposta
només la saben ells, però passa indubtablement per una
interpretació magnífica, que t'encomana i et transporta.
Una dansa feta amb passió, des de'l cor i l'estomac, que es sent
a flor de pell.
L'escenografia és també importantíssima, tot
i no ser espectacular, és efectiva, i demostra que la
senzillesa emociona més que la magnificència. Poden
ser més suggestives unes ombres xinesques que no pas tots els
elefants d'Aïda.
El ritme també juga una carta important en el desenrotllament de l'obra. Es comença amb un
ritme tranquil, sense arribar a la calma que es va alternant
amb moments ràpids i tensos, aquesta alternança es va
desequilibrant fins al vertigen de la folla cursa de la
Camille-Marta cap a la seva destrucció.
La música no és desencertada, aconsegueix
lligar amb el que està passant a l'escenari, però amb
absolutament tots els espectacles on s'hi introdueix música hi ha
el risc de fracturar el que s'està explicant, pot
arribar a distreure l'atenció del públic cap a la melodia. La música,
per si sola és tant gran, que pot apropiar-se de
l'espectacle i convertir-se en l'actriu principal. Un Mozart o un
Brel t'expliquen tantes coses ells sols de per si, que costa
de posar-los de simples acompanyants d'un cos en moviment.
Potser per aquí és, potser i al meu entendre, on coixegen molts
espectacles amb dansa.
L'obra ens parla de l'escultora Camille
Claudel, però ens parla del món interior de l'artista, la
solitud i fúria de l'acte creatiu. Ens parla de la necessitat
d'aïllament per poder crear, per poder emergir tot el talent
amagat, i alhora la necessitat de fugir d'aquesta solitud que
tortura lentament
i que aboca a la desesperació. Aquesta
lluita de l'artista contra ell mateix i contra el que l'envolta
existeix des de l'inici dels temps, i d'una manera podríem
dir que bastant semblant. El concepte d'amor ha anat variant
amb el pas del temps, en canvi l'artista és un tema
irresolt, és un personatge que per pròpia voluntat s'aïlla de
la societat, això ho podem veure en Blanc d'ombra
amb la gran cortina de plàstic, que envolta i permet arribar a una
plenitud artística però que no et deix escapar si no és amb la
pròpia destrucció.
L'artista experimenta, vol experimentar un
amor que va de a tendresa al frenesí i a la identificació
amb la persona estimada, com ho justifica el ball amb el
maniquí que representa en Rodin. L'artista també vol despertar-se d'aquest malson, o fugir-ne, com en els balls de
l'aigua o de'l vol amb el trapezi. L'artista, finalment vol
sentir-se estimat pel que és ell, a través de la seva obra, però pot arribar
a sentir-se envejós de la seva creació, que es reconegui
l'obra i no el creador, pot portar a l'artista a odiar la
seva feina i destruir-la, reclamant atenció cap a ell, per
trobar un racó en el món.
Si algun dia ens pregunten què és la
dansa-teatre, sens dubte portem a qui ens ho ha preguntat a
veure la Marta Carrasco, on trobarem la màxima expressió de
la dansa-teatre. Podrem trobar la bellesa i plasticitat de la dansa contemporània junt amb una història explicada
per una actriu que és capaç d'emocionar-nos. Sembla que la Marta Carrasco té una coctelera màgica per poder fer uns
excel.lents combinats en que els gustos es barregen sense perdre
cadascun la seva essència. Molts actors intenten fer dansa, i
molts ballarins intenten explicar històries però sempre es
queden a mig camí. La Carrasco sembla que té un privilegi innat
per aconseguir-
-ho.
És una llàstima que espectacles totals com Blanc
d'ombra quedin pel públic general en l'anonimat, els
quatre que estimem el teatre reconeixerem com quasi una
obra mestra aquest espectacle, i serà com una referència
mental que sempre tindrem present. Fins i tot podrem sentir-nos
un privilegiats per haver anat a aquest espectacle. Quantes
vegades ens hem estirat els cabells per no haver anat a un
espectacle que ara ens hem de conformar a veure en format vídeo
o per fotos. (En el meu cas de no haver vist cap dels espectacles
de'n Fabià Puigserver més anomenats ). Bé, però la gent, en general, sembla que anant a
veure La extraña pareja o Amadeus ja en tenen prou i que no cal anar a veure "coses rares". A
última hora ells s'ho perden i crec que ningú o gairebé ningú en sortiria
decebut.
Blanc d'ombra
( Recordant camile Claudel )
De Marta Carrasco
Mercat de les flors, Barcelona, 8 de novembre de 1998.
Fitxa tècnica:
Creació i interpretació Marta Carrasco
Direcció Marta Carrasco, Pep Bou,
Oscar Molina
Assistent de direcció Pedro Serka
Ajudant de coreogrefia Sílvia Garcia-Munté
Il.luminació Pep Bou i Jaume Ventura
Espai escènic Marta Carrasco
Elements escultòrics Pilar Albaladejo, Mònica Fernandez,
Joaquim Camps
Vestuari Gabriel Azkoitia
Realització escenogràfica Pilar Albaladejo, Mònica fernandez,
Adolfo Vila
Maquillatge Elena Angrill
Producció Cia Pep Bou
Producció executiva Montse Prat
Promoció Edgar Garcia
Tècnic de llums Jaume Ventura
Tècnic de so Pepe Aranda
Tècnic d'escenari Antonio Vladimir
Disseny Gràfic Anna Martinez
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada