Per
acabar ja amb la Festa
Major , us parlaré del Ball de Dames i Vells, que crec que
hauria de ser el pròxim a ser recuperat a la ciutat per tal de fer créixer la
sàtira i la crítica a la Festa.
El
Ball de Dames i Vells el podem catalogar dins el gènere dels Balls Parlats.
Pere Anguera defineix els Balls Parlats com a “espectacles populars basats en
el diàleg en els quals la música i la coreografia desenvolupen un paper
complementari, és a dir en els quals el text i el seu missatge assumeixen el
protagonisme”.
Els
Balls Parlats a les nostres comarques van ser les manifestacions fes ves més
populars durant una bona colla de segles, fins que desapareixèren quasi tots a
finals del XIX.
Hi
ha balls parlats de caràcter històric (Moros i Cristians o Mossèn Joan de Vic,
tot i que ara no es representa com a ball parlat), de caràcter religiós (com el
de Misericòrdia), de caire cavalleresc, de bandolers (d’En Serrallonga) i de
caire festiu i satiric que és el que ens ocupa.
Dames
i Vells és un ball popular de caire sa ric que era interpretat només per homes,
d’argument senzill i planer, i de llenguatge còmic, barroer, ple d’al·lusions
eròtiques, gests obcens i paraules mal sonants.
El
Ball de Dames i Vells tracta de les batusses còmiques que sostenen una colla de
matrimonis, malavinguts per raó de la diferència d’edat en cadascuna de les
parelles. Els marits figuren ser vells xarucs, mentre que les dones són encara
joves i eixerides.
A les parelles els aconsellen al Senyor
Rector i el Batlle. En una variant del ball (Ball de Malcasats), són
aconsellats pel Jutge, l’Agutzil i el Rector. Aquestes autoritats queden en
evidència a l’utilitzar mètodes corruptes i autoritàris per a solucionar les
disputes. També hi ha un o dos diables burlescos que obren i tanquen el Ball.
El
Ball de Dames i Vells havia estat estès per bona part de la Catalunya Nova ,
sobretot pel Camp i el Penedès. Tenim documentat que es ballava a Tarragona
(1515), Reus (1533), Montbrió del Camp (1698), Mont-roig del Camp (1816), La
Selva del Camp (1816), Riudoms (1861), Porrera (1863), l’Arboç, el Vendrell,
Vilanova, Vilafranca, Sitges...
A Reus la primera documentació del Ball és del 1533, tot i
que en tenim moltes altres referències, hi ha constància de la regular participació en les Festes de Misericòrdia entre els anys 1683 i el 1892. Fins i tot
sabem que el 1792 van actuar a la Ciutat dos Balls de Dames i Vells, però
aquestes nombroses referències no citen cap mena de particularitat del Ball, ni
molt menys s’ha trobat el text del Ball com van fer a Tarragona.
Es
dedueix que el Ball de Dames i Vells de Reus havia de ser tan mordaç i
iconoclasta com ho és avui dia el de Tarragona ja que el 29 de juny de 1763 en
passar la processó de Sant Pere per la Plaça Mercadal , un
component del Ball ”dirigió sus muecas a los soldados” i aquests el van prendre
presoner. Llavors els altres balls, espectadors i capellans van començar a
clavar cops de puny, i fins i tot, cops de ciri als soldats. Des del Campanar
es va tocar a sometent i la gent ocupà el Mercadal i el carrer de Monterols
”armados de toda clase de armas” i els soldats es replegaren al quarter deixant
lliure el dansaire. Tot i això aquest s’hagué de refugiar un any al convent de
Sant Francesc, el campaner a Poblet, el nent d’alcalde empresonat i el cap
militar expulsat del regiment.
És
curiós que en una ciutat amb tanta empremta teatreal com Reus no s’hagin
recuperat de manera estable els balls parlats, i en canvi sí a Tarragona,
Vilafranca, Vilanova, el Vendrell, Valls...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada