Ahir al Teatre Bartrina de Reus vam tenir el privilegi de
poder veure i escoltar el Coral romput
de Joan Ollé. Coral romput és un poema llarguíssim de Vicent
Andrés Estellés que el 1979 l’Ovidi Montllor i el To Soler van enregistrar en un doble disc.
Ollé
parteix des de la veneració a l’obra feta per l’Ovidi i ens presenta la seva
versió del poema com un parèntesi a l’obra del cantautor alcoià. L’espectacle
comença i acaba amb versos enregistrats per l’encara potent veu de l’Ovidi i
unes sub ls notes de la Muixeranga
pel TotiSoler.
La primera part de l’espectacle Joan Ollé ens la presenta
com una obra coral entre actors i actrius, amb jocs escènics que ens recorden
al programa televisiu l’Illa del tresor
que feia amb el Joan Barril. El poema d’Estellés és banyat amb nts
surrealistes: una fallera dins l’armari, un trompe sta trencant el sostre, les
tonades de la Marta Roure
(sí, la d’Eurovisió)... i en cap cas són
elements gratuïts o efectistes, sinó que reblen l’excel·lent feina dels actors.
La
segona part és la del Coral romput, aquí es trenca la coral d’actors i
actrius i el quatre principals donen una lliçó magistral de com s’ha d’interpretar
un poema.
L’Eduard
Farel·lo demostra que no és immerescut que sigui la veu de Catalunya, al costat de l’actor de doblatge i de
televisió hi ha un actor de teatre que voldríem veure més; Joan Anguera sembla
encarnar per un estrany sortilegi al mateix poeta; la Montserrat Carulla
no cal comentar-la perquè sempre és excel·lent; però sí que cal aturar-se amb
la feina del Pere Arquillué. L’Arquillué, en el monòleg dels grills, quan posa
punt i final és per arrencar-se a aplaudir drets, però ens pensem que som
civiltzats i no ho fem. Però no en té prou i esdevé sublim, excels, amb el
monòleg final, el de la filla morta, i res més del que pugui dir no li faria
jus cia.
Aquest espectacle ens demostra
que la poesia catalana pot ser molt ben llegida, molt entenedora i pot
emocionar com qualsevol d’altra si se les posa en igualtat de condicions.
L’hora i tres quarts d’espectacle va ser un assaig de país normal, d’un país
que es retroba amb els seus poetes i la seva cultura des de la modernitat.
Cert
és que el públic semblava dividit: els que aplaudíem a ferir-nos les mans, i
els que feien cara d’haver-se adormit (entre ells algun important representant
del poble). Calia saber abans de comprar les entrades que anàvem a veure un
poema d’hora i tres quarts, si t’agafa desprevingut passa el que passa, és ben
humà. El que no entenc és la comparativa que fa algun crític amb l’anterior obra
del Montllor, no s’hi val a enrocar-se amb les mogudes de fa trenta anys per a
criticar l’actualitat, almenys als de generació que hem nascut en democràcia
això ja no ens serveix.
Només un apunt negatiu, i no de
l’obra, sinó del públic: per què quan algú té un atac de tos no surt de la
sala? No costa res, perquè amb un atac de tos ni pots sentir l’obra ni la deixes
sentir a la resta de públic. Ahir hi va haver un moment que em pensava que
passaria com el 1990 al Teatre Fortuny amb l’Ara que els ametllers ja estan batuts quan Josep M Flotats va
aturar la representació, va amonestar al públic pels seus persistents
estossecs, i se’n va anar al camerino sense acabar l’obra. Ahir però, tots,
actors i públic, vam aguantar estoicament la tos descarada d’uns pocs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada