Disculpeu l’obvietat: Reus és una
ciutat de teatre. Aquesta afirmació és certa malgrat l’alopècica programació
del Teatre Bartrina, malgrat que a gairebé mig octubre encara no tinguem la
programació del Fortuny, i malgrat que en el moment d’escriure això no en
sapiguem res del festival COS que s’ha de celebrar demà passat. Quan les
administracions fallen, encara queda la societat civil que fa teatre, perquè
ara més que mai, hi ha moltes coses a dir i a escoltar. Això pensava escoltant
els versos esqueixats de Sylvia Plath mentre eren interpretats per la Marta
Parés, la Dolors Quintana i la Diana Izeddin al Teatre Bravium.
És saludable que les companyies
no-professionals se la juguin i que se’n surtin tan bé com en aquest cas. Josep
M Puig s’ha arriscat a posar dalt de l’escenari retalls d’una vida i d’una obra
tan estripada com és la de Sylvia Plath. Tres actrius, tres veus que expliquen,
amb una dicció impecable, les contradiccions d’una dona arribada a la disjuntiva
de la maternitat. L’ofici de Puig es nota en aquest muntatge, ja que
aconsegueix que tres actrius prou diferents entre elles s’entenguin i ens facin
entendre un text cantellut, per arrodonir-lo, Puig disposa una oportuna
pianista que l’embolcalla amb peces de Satie i Bach.
L’únic que se li pot retreure és
una qüestió d’estil: potser estan massa accentuats els passatges més colpidors
de l’obra. Hi ha moments que interpretació i text t’ametrallen i instintivament
aixeques l’escut i trenques la comunicació, no per manca de qualitat o per avorriment,
sinó perquè no es pot processar tot el que arriba alhora.
No només al Teatre Bràvium repten
la crisi, a la Sala Santa Llúcia també han programat per segona vegada la
Mostra de Teatre Amateur del Baix Camp o la Gata Borda torna a mostrar el ric
patrimoni artístic del Cementiri General de Reus. No és teatre professional, d’acord.
Malauradament avui els professionals estan a casa al costat d’un telèfon que no
sona, i el teatre ha de continuar. Esperem que, tot i que no sigui
professional, el teatre d’aquesta crisi sigui tot tan rigorós com el d’Una dona, tres veus.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada