Havent vist Incendis, l’obra mestra de Wajdi Mouawad, ens podria semblar que el
monòleg Un obús al cor només seria
una capella absidal d’aquell espectacle que ens va trasbalsar de cap a peus. De
fet, Mouawad revisita els mateixos temes centrals d’Incendis: la mort de la mare, l’autobús en flames, la guerra
civil...
Enguany hem pogut tornar a veure Incendis dirigits per Mario Gas, però no
tinc cap dubte que Oriol Broggi és qui millor sap llegir i portar a escena
aquestes tragèdies contemporànies. Lluny de la grandiloqüència i sense
exageracions sobreres, l’actor Ernest Villegas descabdella una història que et
fa un nus a la gola i que et porta lentament cap allà on vol. Aquest monòleg és
talment com un conte d’horror explicat al capçal del llit, tot i que en aquest relat
no hi surten monstres d’ultratomba, sinó humans carregats d’odi letal. Les
històries inhumanes de Mouawad funcionen explicades a cau d’orella, més que no
cridades amb grans extrems. La majoria d’escriptors relaten sempre la mateixa
història, però explicada de maneres diferents. Mouawad ens planteja, ara en
primera persona, l’odi i la ràbia cap a la naturalesa humana. Odi nihilista cap
a aquells que maten, torturen, roben, violen en nom d’una bandera, d’un déu, o
d’una llei; però sobretot ràbia profunda cap a aquells que són majoria, i que
miren cap a un altre costat quan passen totes aquestes barbaritats. Mouawad no
es planteja el per què, sinó que dissecciona
la manera de pair-ho tot quan ja ha passat. Perquè sempre passa, en un lloc o
altre, i sempre hi ha algú que sobreviu i que ho ha de digerir, i costa, perquè
com més passen els anys, la monstruositat més s’enfonsa a dins de les víctimes,
com una punxa d’esbarzer que no surt sola si no la treus obrint la ferida. Alguns fan
de les seves llàgrimes perles de silenci, d’altres s’hi tornen i perpetuen
l’horror, i alguns pocs fan obres mestres com Wajdi Mouawad, que brillen especialment
quan les dirigeixen Oriol Brogghi i Ferran Utzet.
Publicat a la NW el novembre de 2017
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada