Una de
les virtuts d’internet és que pots llegir paperots i porqueries que ningú vol
sense moure’t de casa i a l’hora que vols, o pots. Així pots remenar LaRelacion de los sagrados alborozos... pel Google books en recerca d’alguna dada
que fins ara hagués passat per alt. Si voleu dieu-me freak, cadascú té les
aficions que té, i alguns mireu vint-i-dos hòmens empaitant una pilota i jo
remeno paperots vells.
La qüestió
és que en aquest llibre s’expliquen les festes que es van fer el 1733 el honor
de sant Bernat Calbó. Fa poc que dos grans estudiosos com l’Ezequiel Gort i el
Daniel Vilarrúbias en van parlar, servidor que a l’hora de les xerrades té
canalla a casa amb ganes de sopar i dormir no hi vaig poder assistir, algun dia
es faran podcasts d’aquests actes. La qüestió és que al capítol III (pàgina 44)
en la qual s’expliquen les decoracions dels carrers ens parla que al carrer
Santa Anna, més enllà d’unes decoracions: ”se divisavan unas gradas en forma
esferica, y sobre ellas, al Inclito Bernardo, que en habito militar iva por un
raro artificio granizando cuchilladas por todo el contorno sobre una gran turba
de barbaros, que les estavan rodeando” i que aquest giny va ser un dels més
lloats per tothom.
En el primer que he pensat ha estat que
aquest pus de decoració mòbil de carrer és que era com el Tarlà de Girona,
l’home de la barra de Tàrrega o els Volantins de Morella.
Però aquest Ínclit Bernat no sembla que tingués
les mans agafades a la barra si anava repartint ganivetades. De fet, el text no
ens parla de barra, sinó en unes ”Gradas”, segons el DCVB i el RAE poden ser o
bé uns esgraons llargs o bé unes graelles, o sigui que de normal no són
esfèrics. Era una graella en forma d’esfera? Era una barra?
Buscant artificis semblants només he trobat una història
semblant en el teatre barroc castellà, el Bofetón era un truc de tramoia que
feia giravoltar l’actor, però es podia muntar al carrer la complicada
maquinària barroca? En tot cas, precisament, cal donar-hi tombs.
Com que sóc un gran
defensor de les noves tecnologies i vaig penjar l’apunt al facebook on uns
quants savis i estudiosos van fer oportunes opinions i entre tots crec que hem
trobat una pista.
Escenografia de
l’òpera Servio Tullio d’Agostino Steffani
En primer lloc vaig anar cercant al
voltant de les ”gradas en forma esferica” donat que ho relacionàvem amb una
”carxofa” com les d’Alaquàs, o Silla al País Valencià. També vam trobar altres
elements parateatrals com La Bajada del Angel, una tradició de la Setmana Santa ibèrica en la qual una àngel
mitjançant uns cables i unes politges es desplaça ”volant” per la plaça de la localitat. En alguns llocs com Aranda de Duero
aquest àngel està dins d’una estructura esfèrica que s’obre quan passa per
sobre de la figura de la Verge. Per cert, la la majoria d’aquestes
tradicions tenen com a música La Marcha real, després els nacionalistes, som
naltros.
Amb molt de criteri algú va dir que em
fixés en el que s’aplicava a continuació: ”iva por un raro artificio granizando
cuchilladas por todo el contorno” i que potser s’estava parlant d’un autòmat.
Chapeau!
Els segles XVII i XVIII va ser la gran època dels autòmats. El
segle 1647 Heron Alexandrinus ja havia publicat Gli artificiosi e curiosi moti spiritali, un tractat d’autòmats que
bàsicament funcionaven per energia hidràulica.
Els ginys
hidràulics normalment anaven a la base de l’autòmat, fet que podria donar
explicació a l’esfera. Però tot i l’explicació sembla estrany, als Països
Catalans pocs autòmats exteriors hi ha. A França, Alemanya, Anglaterra... hi ha
un gran nombre d’autòmats que normalment serveixen per a donar les hores, els
anomenats Jaquemarts:
D’autòmats fes us coneixem
els del Tibidabo i els que a vegades hi ha per fires o al circ, com els Raluy
que en porten tres. Però com a escenografia fes va ens podria resultar estrany,
però buscant una mica més vaig trobar que al Còrpus de Sevilla dels segles XVII
i XVIII els autòmats van ser la sensació del moment. Sevilla, una ciutat en
aquells moments rica per l’or americà i de vista bon ull pels monarques
espanyols, podia fer unes festes de Còrpus que superaven en tot a les de
València i Barcelona, que havien estat on s’havien emmirallat en un primer
moment. Gegants, nanos, tarasques, balls de valencians... i autòmats. Luís
Méndez, de la Universitat de Sevilla explica la par cipació d’aquests
artefactes al Còrpus. No només s’han conservat descripcions, tal com tenim la
d’aquest autòmat del carrer de Santa Anna de Reus, sinó que en el cas sevillà
tenen esbossos del constructor Ginés de Godoy. De fet a Sevilla l’arquitectura
efimera va ser tan important que han recuperat part d’aquesta, i cada any es
construeixen dos portals per la festa.
No em sembla descabellat
pensar que certament en el referit text ens parlen d’un autòmat que repartia
ganivetades:
Arribats
aquí. Pagaria la pena
recuperar-ho? Doncs potser hi ha altres prioritats, però, pensant-ho bé, millor
que es facin autòmats pel gaudi del poble, que no pas els de més amunt es posin
els calers a la butxaca amb targetes black, indemnitzacions de túnels o plataformes
petrolieres, o qualsevol sursum corda al qual ens tenen acostumats per a
xuclar-nos els calers.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada