La ciutat de la mort, Cronos
Normalment es mor tal com es viu.
Si a la ciutat dels vius conviuen sense problemes els símbols cristians amb les
figures de la mitologia clàssica, i de vegades costa i tot diferenciar-los, a
la ciutat dels morts passa el mateix. A l’entrada del Cementiri General de Reus,
dalt del frontó, ens espera Cronos. Aquesta
escultura de pedra és una reproducció de l’original del déu del temps feta per
Macià Auqué, i que és a la sortida del cementiri, sota els porxos. Aquesta
divinitat va ser col·locada al Cementiri el 1871, retirada amb la Dictadura el 1939 i recol·locada
fa poc. Cronos no està sol, la seva dalla i el seu rellotge de sorra decoren
les finestres de les dependències del cementiri, combinades alternativament amb
les magranes de Persèfone, símbol de la dualitat entre vida i mort.
El rellotge i la dalla també es
trobem al panteó de la
família Macià Vila i al de la família Abelló un panteó interessantíssim ja que també hi trobem
quatre òlibes, representació d’Atena com a vèrtexs del perímetre, i a
l’interior dues hídries, vasos d’aigua de la vida eterna vigilats per esfinxs
de Tebes, que representen la vida després de al mort.
A prop d’allà, al passeig
principal i ha la tomba de la família Ferran-Sans , la qual és contemplada per
una petita estàtua de marbre blanc que pels dibuixos del vestit representaria
Gea, la mare terra.
I a quatre passes, el mausoleu Casas Bley és custodiat per
representacions de les quatre virtuts cardinals: la prudència, la justícia, la templança
i la fortalesa.
Quatre figures pitagòriques que van ser adaptades
posteriorment pel cristianisme. Aquesta combinació la tornem a trobar al
mausoleu neoegipci Yglésias-Òdena que barreja les virtuts cardinals, les òlibes
d’Atena, magranes de Persèfone, símbols egipcis, l’àngel del judici final i una
creu. Un fet que ens torna a recordar el sincretisme, mestissatge en diuen ara,
de la nostra cultura. Un sincretisme que fusiona elements cristians i pagans,
civils i religiosos, nacionals i internacionals. Aquesta barreja esdevé una
recepta que cuina un plat únic, com totes les cultures, i que cal preservar de
la uniformització empobridora que encara alguns tenen en ment. La nostra
cultura no s’entendria sense el pòsit grecoromà, com poc s’entendria sense el posterior
llegat cristià.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada