Pescador de Cambrils



Sempre m’ha agradat la natació, de petit vaig arribar a competir en els estils d’esquena i papallona amb la virtut de quedar sempre quart i per tant sense cap medalla que augmentés la meva autoestima infantil. Tot i que era més ràpid en esquena el que m’agradava era la papallona perquè em permetia tenir el cap més estona dins de l’aigua i escoltar el silenci. Això sempre a les piscines del Reus Deportiu o del Club Natació Reus Ploms. Del mar res, sempre he estat de terra endins i de muntanya amunt.

Va ser la Mariona de Cambrils, una companya d’universitat i bona amiga la que em va ensenyar a parlar de la mar en femení. Filla, néta i neboda de pescadors havia arribat a la Filologia Catalana a través del seu tiet Josep Lluís Savall Rom, pescador i filòleg. No vaig conèixer el Josep Lluís, però sí que vaig estar diverses vegades al seu pis que tenia a Tarragona deixat a la Mariona, i que ella convertia en punt de trobada alternatiu al bar de la facultat. Allà vam conèixer el seu tiet a través dels seus discos i els seus llibres. El Josep Lluís de jove va estudiar Filologia Catalana de dia i de nit sortia a la mar. La llengua i la mar van ser les seves dues dèries, i combinava els seus estudis de llengua amb la recuperació d’embarcacions antigues i trobades de vela llatina, i tot amb la visió d’una pàtria completa. Va ser un dels fundadors de l’editorial tarragonina Gent del llamp i un activista cultural d’aquesta ciutat. El 1991 va saber unir aquestes dues dèries amb el llibre El vocabulari dels pescadors de Cambrils.

La vida va ser cruel amb ell, poc després de néixer la seva filla va veure morir la seva parella i després va veure’s morir ell mateix.

A la revista El Temps del 10 d’octubre de 2006, la Montserrat Palau demanava que es reedités El vocabulari dels pescadors de Cambrils en homenatge a l’autor, jo afegeixo que el llibre s’ho val, i la curta rada que en va fer l’Associació d’Estudis Reusencs fa que sigui introbable.

Sabent com tristament van les coses, aquest llibre no es reeditarà, per això des d’aquí faig aquest petit homenatge al Josep Lluís i animo a la Mariona i a la seva família a tirar endavant.

I per cert, si algú té la sort de tenir el llibre, que l’escanegi i que el pengi d’internet, que bé paga la pena recuperar-lo i que tots el puguem aprofitar.





0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 

Arxiu del blog

Entrades populars