Ahir l’Stalin del
Flotats va aterrar a Reus al pavelló de tuberculosos, perdó, al Teatre Fortuny.
Va haver-hi moments que l’apoteosi tossiva era tan magnífica que vaig suposar
que passaria com l’any 91 amb Ara que els
ametllers ja estan batuts quan
Josep Maria Flotats va plegar a mitja representació i va amonestar el públic
pels seus persistents estossecs.
Però anem a l’obra.
Stalin és una molt bona obra, però que no arriba a obra
mestra que és el nivell que recordàvem del Flotats. Flotats ha volgut repe r el
malabarisme de posar-se en la pell d’una personalitat del segle XX a través
d’un text no teatral, la novel·la Une
exécution ordinaire de Marc Dugain. Flotats, com han fet tots els grans
actors, ha volgut posar-se en
la pell d’un tirà monstruós, com
seria un Cal·lígula i per mi ho ha fet amb nota. A les primeres rèpliques ens
trobem un Flotats fent d’Stalin, però en pocs minuts veiem, escoltem i ens
horroritzem amb un Stalin xacrós, que potser en algun moment arrossega una mica
massa la dicció, però ja no veiem el Flotats fent d’Stalin com alguns han
volgut veure, qui sap per si desprestigiar la tornada del nostre millor actor a la Llengua Catalana.
La
primera part del muntatge, per mi la millor, és parsimoniosa, conduïda de manera
magistral per les paraules d’Stalin-Flotats i els silencis d’una Carme Conesa
magnífica. La Conesa ens ha demostrat que les actrius que passen de la
quarantena també poden fer grans interpretacions, tot i que sembla que es
tornin invisibles pels directors de càsting.
La
segona part es torna descontrolada, s’intenta encabir l’estructura de plantejament-nus-desenllaç per donar un
cert punt d’intriga a l’espectacle i justificar la bogeria paranoica d’Stalin,
però on es palpa més clarament el terror del totalitarisme és en les
explicacions racionals i pausades que fa Stalin dels seus actes en la primera
part, justificacions d’actes injustificables arrebossades d’un cinisme lacerant.
Del
tot sobrer va ser l’epíleg final que relacionava Stalin, Putin, el Kursk, Politkòvskaia...
Potser moralment era necessari, però en absolut dramatúrgicament. La intenció
era bona però no el resultat.
El
muntatge ve acompanyat per una altra escenografia brillant de Jon Berrondo, que
sembla que tingui el monopoli de l’escenografia nacional, els darrers tres
espectacles que han passat per Reus han estat muntats per aquest genial senyor.
Sobretot
ahir que era un espectacle basat en la paraula, es va veure molt necessari que
els teatres de Reus, sobretot el Fortuny, formalitzessin un conveni amb alguna
empresa de caramels per la gola i amb alguna farmacèutica que fabriqui xarops
per la tos per a regalar mostres d’aquests productes amb l’entrada. Jo com tot
fill de veí, també tinc tos, però tinc la decència de prendre xarop, beure molta aigua,
i portar-me uns halls el dia que hi
ha funció, perquè la resta d’espectadors no tenen perquè pa r-me. Si no haurem
de fer, com em va suggerir un amic al descans: suspendre la temporada teatral
d’octubre a maig que és l’època de la tos.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada