L'element primordial i únic és Antonio Fava o
Pulcinella. El gran mestre Fava aconsegueix omplir gairebé tot sol l'escenari
una hora llarga que dura l'espectacle. Un treball actoral per treure's el barret. Ell és
l'espectacle. Pot semblar que es té la
lliçó ben apresa, però encara dóna un altre tomb al cargol i fa la
representació en la llengua del públic.
Segons ell només és una mica d'esforç complementari parlar la llengua del públic. Un altre cop ens
hem de treure el barret per fer bona part de la representació en català.
La seva companya d'escena queda completament
eclipsada per la llum del Fava, igual
que el pianista que surt una estoneta. Ha de ser molt complicat resoldre un
paper amb un senyor que s'emporta tota l'atenció del públic.
Segons el mateix Fava, a l'espectacle és
importantíssima la mascara, cada mascara
té el seu moviment i la seva història,
uns moviments i una forma d'enfocar diferents.
En Fava-Pulcinella aconsegueix fer riure durant tot l'espectacle, i és aquesta la feina de
Pulcinella, però no només es queda aquí; de forma subtil, i la subtilitat
sembla difícil per en Pulcinella, ens fa arribar valors molt propis de l'actor.
Una rialla irònica sobre la vida atrafegada de l'home actual plana sobre els
monòlegs. Alhora mai no saps fins quin punt estàs en la interpretació o en la
realitat, en un moment determinat truca per un telèfon i és capaç de fer-te creure
que de debò està parlant amb Itàlia.
Diversos desdoblaments són fets a escena, en Fava
s'aixeca la mascara i parla i riu amb el públic, fa parèntesis il.lustratius, etcètera...Potser
n'abusa i tot, potser és l'únic fil que podríem qüestionar de tota l'obra;
sembla que confraternitzi amb el públic per posar-se't a la butxaca.
En Pulcinella és el personatge per excel.lència de
la Commedia dell'Arte. La Commedia dell'Arte, va ressuscitar a Europa el teatre
com a tal, i tot que podria semblar per la seva antiguitat un gènere
anquilosat, en Fava ens demostra que és un teatre viu i dinàmic, que com tots
els clàssics ben entesos, és vigent en qualsevol època, perquè té suficients recursos
per adaptar-se a qualsevol època sense haver de modificar el seu discurs.
El personatge de'n Pulcinella a la Commedia
dell'Arte és un criat que sols vol omplir-se l'estómac, és la seva única aspiració i si pot
fer-ho, treballant el menys possible. I per aconseguir
tot això es complicarà la vida d'una manera inimaginable per no haver
d'anar pel camí dret, com qualsevol persona. O sigui, que
treballarà el doble per no haver de treballar, un personatge ben mediterrani,
sens dubte.
O sigui que de dropos i picardiosos n'hi han hagut
sempre i sempre n'hi hauran i per tant el personatge ha sofert ben poc les
inclemències del temps.
El senyor Antonio Fava és sensacional, fa fàcil el
que és complicat, conjumina la paraula i el gest d'una manera nítida i diàfana.
Tot i ser un home més aviat refet té una agilitat i uns moviments de
ballarí. L'espectacle és ell mateix i les històries
que explica.
TEATRO DEL VICOLO
Vida, mort i resurrecció de Pulcinella
d'Antonio Fava
Teatre Bartrina, Reus, 28 de novembre de 1998.
Fitxa tècnica:
Actors Antonio Fava, Anghela Aló
Escrit i dirigit Antonio Fava
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada