Esperanto, Sèmola Teatre

                                 
                 

Deu seqüències amb el lligam de la mort omnipresent i d'una voluntat d'impactar per la via dura amb l'emotivitat de l'espectador. Els Sèmola munten deu "kermeses" basades sobretot en utilitzar els símbols que ja tenim classificats en la ment i en l'emotivitat i plantar-nos-els als nassos en un context canviat. Com per exemple posar núvies en una vetlla d'un difunt, un part amb un taüt de nen al costat, un accident mortal, un cabaret lamentable, una núvia tancada en un recipient que s'omple inexorablement d'aigua, una tortura en directe, una cercavila fúnebre... Aquests moments es recolzen en una important escenografia, i en una música a tot drap, amb un ritme que passa varies vegades del frenesí a l'angoixa.

Aquesta escenografia està pensada per ser colpidora, com un retaule de l'era industrial on alhora es reprodueixen diverses accions. La il.luminació i el vestuari són dos altres elements que pretenien fer entrar al públic en aquesta hipnosi lúgubre. 

La interpretació queda bruta, vull dir que, els passatges amb coreografia tenen gràcia, en canvi els altres moments, els actors feien accions que no portaven enlloc o gestos de forma trepitjada. Era buscat això ? No ho sé, però no era gaire estètic i tacaven les escenes que per si soles ja eren molt plàstiques.

La dramatúrgia potser la podem interpretar com un cicle vital pessimista amb una invitació final a l'esperança.


És justament aquesta hipnosi col.lectiva el que buscava Esperanto, donar deu bufetades a la cara de l'espectador, de forma expeditiva furgar dins els sentiments del públic. Juguen amb sentiments com la ràbia, la por, el sadisme, el rebuig...per tirar-nos a la cara els petits traumes que tenim amagats.

Però potser volien collar massa de prop a l'espectador i aquest es sortia d'aquesta espiral. No sé si es pot parlar de fracàs quan l'espectador es veu obligat a posar-se un escut per defensar-se del que hi ha dalt de l'escenari, o també es dona tot el contrari, que la gent es pregunta: Què m'estan dient?. En la representació es va sentir un espectador cridant que s'acabés la tortura de la noia de dins el tanc d'aigua, o també gent rient en escenes que no pretenien fer cap gràcia.

És evident la intenció provocadora dels Sèmola, cosa que aconsegueixen indubtablement. Arriben als seus objectius, l'espectador surt de l'espectacle amb tota la sensibilitat remoguda, i de cap manera indiferent, però dubto que faci una reflexió completa sobre el que ha vist i hi ha el perill que sols es quedi en una catarsi d'una hora de duració.


Els Sèmola Teatre tenen vint anys, i van nàixer com una companyia molt propera al circ. Van sorgir junt amb grups com la Fura dels Baus, amb la pretensió de fer un nou teatre poètic i plàstic. Tot i l'evolució lògica en tot grup, encara conserven aquesta vena circense. L'espectacle és com un circ futurista on en lloc d'ensenyar-nos "monstres" típics com la dona barbuda o els nans, ens mostren monstres reals, els que tots tenim amagats, persones normals i quotidianes que poden fer coses horribles.

L'espectacle és un "més difícil encara", els diferents nivells de l'escenografia les podríem prendre com les diferents pistes del circ on cada artista vol destacar, aquí en crueltat o patetisme, per sobre dels altres. 

En quan al tema, quin més immortal que la mort?. I aquí no està gens amagada, ens la trobem en tota la seva desagradable forma, sense cap subtilitat i amb la crueltat endèmica que comporta.


Potser quan surts de la sala penses: "Per fi ja s'ha acabat", però és just això el que pretén aquesta gent, no fer comedietes de rialla fàcil perquè tothom les vagi a veure. 

Algú ha de fer de dolent, i això és signe de normalitat teatral, i la normalitat és la cosa que més necessita aquest país. Hi ha d'haver espai per qualsevol tipus d'espectacle, i que un espectacle així el programin al TNC és saludable. No tot ha de ser agradable i distès.


Vaig trobar a faltar la música en directe, tal com van fer al Nacional, perquè se les van deixar? Només ho saben lls, però potser vam veure un espectacle coix sense saber-ho.

També trobo un abús dels mitjans tècnics, es veien històries que devien costar molt tècnicament i econòmicament de fer i que no tenien justificació, o que no et suggerien absolutament res, també n'hi havien de colpidores, però tot era extraordinariament complexe, quan el que més impressionava eren els personatges per ells mateixos.



 ESPERANTO

               per  SÈMOLA TEATRE

     Teatre Metropol, Tarragona, Dijous 3 de desembre de 1998.

Fitxa tècnica

               Companyia   Sèmola teatre

                Muntatge   Joan Grau

                Direcció   Joan Grau i Ramon Simó

                  Actors   Nuri Cabezas
                           
                           Rosa Maria Galbany

                           Egbert de Jong

                           Carles Pujols

                           Montse Rodríguez

                           Joan Roura

                           Josepa Solà

            Escenografia   Joan Grau i Josepa Solà

            Il.luminació   Joan Grau

                Vestuari   Taller Sèmola Teatre




0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 

Arxiu del blog

Entrades populars