La vitalitat de La dama enamorada de Puig i Ferrater radica fonamentalment en el triangle sentimental format pels tres personatges protagonistes: Abel (Xisco Segura), Lluïsa (Carme Elias) i Víctor (Marc Rodríguez). La relació que ens planteja Puig i Ferrater en aquest trio és la clau de volta de l’obra. La dama enamorada és un estudi de les relacions sentimentals dintre dels cercles familiar i de la la relació amorosa entre una persona jove i una d’adulta, aquest darrer un tema clau en el selvatà.
Aquests motius han estat i són font
de preocupació dins la societat. Puig i Ferreter ens tracta un tema universal i
intemporal, ja que els sentiments humans com l’odi, l’amor, la gelosia, etc...
són indissociables de l’ésser humà. El fet d’estudiar les relacions humanes ha
estat tractat des de l’antiguitat clàssica fins a la més rabiosa actualitat,
per tant la validesa de La dama enamorada ens la demostren tant els seus
antecessors com els seus posteriors.
En la història de les arts trobem nombrosos casos com els que ens
proposa Puig i Ferrater. Si partim de l’època clàssica és indefugible
referir-nos al mite d’ÈDIP, que en el cas que ens ocupa seria en Víctor, Èdip
es casa amb Iocasta sense saber que la seva muller en realitat és la seva
pròpia mare, aquesta mateixa confusió és comparable a l’aiguabarreig de
sentiments que té Víctor envers la seva mare. La Lluïsa a part de recordar-nos
a Iocasta, sobretot ens condueix al mite de FEDRA, que estima al seu fillastre
HIPÒLIT, però en aquest cas, Abel sí que correspon a la seva madrastra i el
desenllaç és diferent al del mite, Hipòlit no és un heroi orgullós i
inabastable sinó un pobre exiliat. La relació entre germans també ens remet el
mite de Ròmul i Rem, en aquest, Rem gelós del triomf del seu germà en la
fundació de Roma, el desafia i acaba morint per causa de la rebeldia contra el
destí. Però és en la tradició judeo-cristiana on hem d’anar a buscar la relació
entre els dos germanastres, Puig i Ferrater no l’amaga i anomena Abel al
protagonista, l’escollit per la mare a l’igual que l’Abel bíblic que és el
preferit de Déu; evidentment Víctor és l’envejós Caïm, un Caïm massa dèbil per
a portar a terme el fratricidi. Si saltem uns quants segles endavant veurem en
Hamlet la gelosia del fill que veu que un home que no és el seu pare jeu cada
nit al llit de la seva mare, Víctor és massa simple psicològicament per a
comparar-lo amb Hamlet, però la seva personalitat trencadissa i inclinada al
desvarieg també ens acondueix al Príncep danès.
Si volem examinar la vigència de La dama enamorada a l’actualitat,
trobarem múltiples exemples que ens demostren que les relacions que estudia
Puig i Ferreter són un tema irresolt en l’actualitat i que encara hi ha una
recança a tractar-lo d’una manera directa. L’incest és, encara en el s.XXI, un
tema espinós que es toca de manera indirecta, ja que es considerat sòrdid.
Hitckoch ens presenta un Víctor completament fora de si en el personatge de
Norman Bates a Psicòsis, potser Víctor s’hagués transformat en aquest
psicòpata obsessionat per la seva mare si l’Abel no s’hagués interposat entre
ell i la seva mare. El graduat, amb la interpretació de Dustin Hoffman,
és una pel·lícula que ens pot acostar a la relació que tenen Lluïsa i Abel, la
diferència d’edat entre una dona madura i un jovenet és l’altre tema que toca
Puig i Ferreter. Si inspeccionem la literatura catalana, La Salvatge de
Isabel-Clara Simó ens tracta la relació malatíssa que mantenen un home madur i
la seva afillada, també en el culebrot Nissaga de poder van plantejar la
situació d’una dona madura que manté relacions amb un parent més jove.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada