El vocabulari dels pescadors de Cambrils


Fa dotze anys vaig escriure una entrada al bloc en la qual parlava de la necessitat que es reedités El vocabulari dels pescadors de Cambrils de Josep Lluís Savall. Ja preveia que el llibre no tornaria a sortir, però sí que el va incorporar el Pere Navarro a El parlar de Cambrils que, ai las! també està exhaurit. 

Com que sóc expeditiu vaig fer una recerca de llibreters de vell per internet i el vaig trobar, una altra cosa és el preu, però les rauxes no hi entenen de costos, i vaig aconseguir un gran llibre. Dirigit per Joan Veny, les vora cent cinquanta pàgines són d'un rigor acadèmic total. Les persones multifuncionalment disperses quedem enamorades d'obres d'una perfecció formal com aquest llibre. 

El llibre té diversos capítols que detallen amb precisió, i amb un bells dibuixos, els tipus de bastiments, fustes, ferros, aparells, pesqueres, ormeigs i cordes. També detalla la pesca a la vela, l'economia, els oficis o fins i tot la climatologia, amb algunes referències als noms populars dels estels que concorden plenament amb altres estudis fets. Algun capítols estan introduïts per cites literàries marineres, de manera que llengua i literatura es fan un bes.

Llibres com aquest em causen un doble sentiment. Per una banda admiro la feina incommensurable de recuperació cultural que havien fet moltes persones de la nostra generació anterior -la majoria dels quals no es van convertir en un tap pels posteriors-, i alhora em decep pensar que aquesta feina ha quedat encallada contra els murs de la nostra petitesa actual.









0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 

Arxiu del blog

Entrades populars