dimarts, 26 de febrer del 2008
La marrana de ta filla
”No n’hi ha per tant” és el que penses quan veus l’exposició de la Lídia Pérez al Centre d’Art Cal Massó. Has visto lo que hace la guarra de tu hija és una exposició que va ser censurada per l’Ajuntament de Tarragona fa un temps, i que per tant s’ha estrenat a Reus.
L’exposició segueix la línia kitsch de la Lídia: un joc de maniquins fan ganyotes de plaer al primer espai, mentre d’altres maniquins s’ho miren. Mentrestant al segon hi ha una mare de Déu inflable que miraculosament s’infla quan algú s’hi acosta. Aquesta Verge està basada en les esglésies d’aire d’Anglaterra que no pas en d’altres, encara que algun exresponsable de cultura tarragoní tingués al cap un altre tipus d’inflables. Cert és que l’exposició és crítica amb la jerarquia catòlica, però el contingut és entre naïf i almodovarià, el més dur de tot és el títol, o sigui que si algú es va encendre és que tenia la cua de palla.
dilluns, 25 de febrer del 2008
Masdeu acústic
Ahir al racó de la Palma el concert del Joan Masdéu tancava
l’Autúria, el tercer fes val de cançó d’autor de Reus. Se la jugava perquè
presentava les cançons dels Whiskyn’s despullades d’acompanyament, i aquestes
no només aguanten en acús c, sinó que guanyen en profunditat ja que les lletres
es poden apreciar en tota la seva qualitat. Vam veure com el pop alegre i
aparentment fàcil dels Whiskyn’s es fonamenta en unes cançons sòlides com una
roca. Qui diu que els Whiskyn’s fan rock per a adolescents o bé té les orelles
plenes de cera o de complexos. Algunes versions de pop anglès van acabar de
donar el toc anglosaxó i el concert va acabar amb tot el nombrós públic
entregat amb la cançó
Reus. Un concert rodó.
diumenge, 24 de febrer del 2008
De Pratdip a la Miranda per la Seda
Pratdip és un poble que té un potencial turístic com el que
té Prades: un clima més fresc que la resta del Camp, torres medievals, una
església de transició del romànic al gòtic, un aspecte de poble de pessebre, un
ric imaginari amb el record dels dips i el guerriller Carrasclet voltant pels
rodals, unes relativament bones connexions viàries i sobretot la magnífica serra
de Llaberia que encara és tan desconeguda com el mateix Pratdip.
Un fantàstic itinerari és el de la seda
que ens porta de Pratdip a la Miranda de Llaberia.
Si
deixem el cotxe a l’entrada del poble i seguim la carretera en direcció a
l’ermita de Santa Marina, a mà dreta als pocs metres deixem un camí que ens
portaria al Cabrafiga, a la següent intersecció trenquem a la dreta i seguim
unes marques blanques i grogues, és el PR-C 96, el camí de la Carabassa que ens
aproxima a la Seda. Pugem
sense parar i guanyem metres envoltats aquests dies d’ametllers florits.
Trobem una pista i poc després a mà esquerra trobem uns indicadors que ens
porten a la Seda, abandonem les marques blanques i grogues i a par r d’ara
seran sempre blaves. Guanyem metres ràpidament i el terreny es fa molt
pedregós. Som al camí de la Seda, alguns diuen que aquest nom és perquè el
corriol és tan prim com un fil de seda i cal anar-hi amb compte. Sí que cal
estar atent, però de perill ben poc. Arribem al pujol de la Seda, hem guanyat
més de 300 metres
i con nuem pel coll de la Seda, aquí haurem de fer servir les mans per grimpar
per les roques, però sense perill si tenim un bon clima. Aquest coll és entretingut però divertit, passem pel pas del Senglar i ben aviat el camí s’eixampla i
arribem a una planeta, davant tenim el Morral, una roca gegantina, abans haurem de
triar si volem coronar el Mont-redon (859) o bé sortejar-lo per l’esquerra, jo
recomano anar recte i pujar-lo. Passem el Morral i d’altres puntes curioses i
amb una mica d’esforç ja som dalt el Mont-redon. Tenim una vista panoràmica de
la Serra de Llaberia per un costat, i per l’altra de la planúria del Camp i del
mar. Davant nostre veiem els propers cims que farem: la punta de Fornells, la
Creu de Llaberia i la Miranda, de la qual en destaca el que sembla un gegantí observatori OVNI, però que és un radar de la Generalitat. Ara
tot és seguir les marques blaves i en una mitja hora haurem fet el recorregut.
Presteu atenció entre la Creu de Llaberia i la Miranda hi ha una raconada amb
una creu de pedra que porta la inscripció 4-8-1939, és la creu de l’Estavell, col·locada
al lloc on un pilot alemany de la Luffwaffe es va estavellar un mes abans de
l’esclat de la
Segona Guerra Mundial i la seva muller va venir d’Alemanya a
portar aquesta creu. Poc després serem a la Miranda, o el Molló, i tenim davant
la gran Mola
de Colldejou, que des d’aquest costat no té l’aspecte de fortalesa que té des
del Camp o el Priorat, sinó que sembla un gegant ajagut. Per tornar es pot
refer el camí o bé passar pel camí dels Recingles, que passa per sota de totes
aquestes puntes que us he explicat i que ens portarà també al lloc de sor da.
Entre tot cinc hores ben aprofitades.
dissabte, 23 de febrer del 2008
La plaça del Diamant, adéu Sílvia, hola Sílvia
Els
teatres nacionals dels països serveixen per posar al dia les obres clàssiques
de la pròpia cultura. L’objectiu és que cada generació de ciutadans pugui gaudir
dels clàssics posats al dia. Per exemple, a la Comedie francesa es revisiten crònicament les obres de Moliere
sense tocar ni una sola coma del text i sense descontxetualitzar l’obra, o
sigui, vestits i ambientació d’època. L’esforç i la creativitat es centren en
rellegir i actualitzar els clàssics, transmetre al públic actual les mateixes
emocions per les quals anys enrere es van convertir en clàssics. Que estan molt
bé les versions estripades de Calixto Bieito, però no és el mateix. A una
cultura li cal renovar-se sense perdre els orígens. I això és el que es fa a la plaça del Diamant del Teatre Nacional.
Josep Maria Benet i Jornet ha fet
diana amb la seva adaptació. Per una banda el seu bon ofici ha teatralitzat en
tres actes la novel·la sense desfigurar-ne en absolut el contingut ni la forma. Sembla que no
hagi tocat ni una coma del text, però ho ha fet i al meu entendre de manera
notable, ha eliminat passatges reitera us com el de les xicres, el dibuix de la
paret de l’escala de casa, etc. i potser encara hagués pogut esporgar una mica
més la història per retallar les quatre hores de muntatge, però val a dir que
és un obra de diges ó lleugera tot i la llargada. Segurament
ajuda que el Teatre Fortuny és la meitat de gran que el Nacional i per tant
bona part dels recursos escenogràfics no hi han cabut, tal com seria el camió
real que entrava a l’escena del nacional. Això ha permès que els espectadors de
la gira ens haguem estalviat parafernàlia i ens haguem quedat amb l’essencial.
El director Toni Casares i Benet i Jornet han plantejat una
obra parabòlica, que comença amb moments deliciosos, gairebé naïf de la Festa Major de Gràcia,
la il·lusió de la proclamació de la República i comença la davallada amb la
frustració matrimonial, el fàstic dels coloms, l’esclat de la guerra i toca fons
amb els bombardeigs sobre la població civil, les morts de gairebé tots els
personatges, la gana i la misèria de la postguerra. I
comença la remuntada personal de la Natàlia de mà de l’adroguer fins a cloure
l’obra amb una altra festa, la del casament de la filla.
El segon acte, el de la guerra, és magistral. Que un
muntatge teatral et faci posar un nus a la gola ja és difícil, però que ho
aconsegueixin amb un clàssic el qual hem llegit i vist la pel·lícula repetides
vegades sembla miraculós. Però no és un miracle. L’artifex principal d’quest
èxit és l’actriu protagonista, la
Sílvia Bel , en el paper de la Natàlia-Colometa. La Bel
esborra el record de la
Sílvia Munt fent de Colometa a la pel·lícula. La Sílvia Bel ha
aconseguit el que semblava impossible: trencar l’arque p de Colometa que va instituir, també magistralment, la
Sílvia Munt a la pel·lícula de 1982. Ara la Sílvia Munt ha quedat
alliberada del pes del personatge de la Colometa i ha tingut una molt digna
successora en la
Sílvia Bel. Adéu Sílvia, hola Sílvia. La nova Colometa ja no
és una noia una mica aturada, ni va d’esma per la vida, la nova Colometa és més
Natàlia que no pas l’altra, no renuncia tan fàcilment a la seva iden tat, és
molt més forta i més estoica. La nova Colometa lluita encara que fracassi, mentre
que l’an ga només passava. La Colometa és una metàfora del país?
La
resta d’actrius també fan un treball excel·lent: l’Anna Sahun en el paper de
Julieta, l’Imma Colomer, la
Paula Blanco i la Mercè Lleixà en el paper de Senyora Enriqueta.
Dels actors en destaca el sempre solvent Carles Martínez, i el David Bagés i el
Marc Martínez estan prou bé, tot i que sembla que a aquest darrer des del llunyà
Matraca no l’hagin encasellat en
paper de pinxo barat.
L’obra
acaba amb un happy end exagerat,
segurament per contrastar amb el segon acte i que és trencat amb el crit final
de la Colometa que deixa el cos de la Natàlia.
dimarts, 19 de febrer del 2008
Còmics en català
Un dels gèneres culturals més maltractats és el còmic. Sovint
s’associa aquest pus de publicació a l’àmbit infantil o adolescent. Generacions
senceres han après a llegir en català amb el còmic europeu de Tintin o
d’Astèrix, però després d’aquests o feien el salt a la literatura
adulta o es perdien pel camí. No ha
estat fins a l’arribada del manga, el còmic japonès, que ha fet que els
joves con nuïn llegint en català sigui quina sigui la seva primera
llengua. Alguna ment lúcida va decidir que TV3 apostés pel manga quan no era un producte
conegut i això ha fet que milers de
joves el consumeixin en català ambtota
naturalitat. Gràcies a l’èxit del manga
les editorials s’atreveixen a publicar en català còmics d’altres tipologies. Un
dels pioners va ser el Maus d’Art
Spiegelman, premi Pulitzer que explica l’Holocaust jueu a través d’una història
entre gats i ratolins. Però a poc a poc l’han seguit altres
grans obres: el còmic iranià Persèpolis,
darrerament la seva versió cinematogràfica ha estat guardonada a Canes;
l’anglosaxó Watchmen, el primer de
superherois que es tradueix al català; les històries de Torpedo, un gàngster sense escrúpols escrit a Catalunya als
vuitanta però que fins
ara no ha parlat en català; o el també clàssic de gènere negre Sin City. Són pocs però, com que les
editorials només editen en català les obres mestres, tenim el consol de pensar
que sempre que comprem còmics en català anem sobre segur.
dilluns, 18 de febrer del 2008
Montsant: dels Barrots al Pont natural
Al
Montsant cal anar-hi previngut, s’hi ha d’anar amb temps, abric, aigua i menjar
suficient perquè se sap quan se surt però dificilment quan es torna, sobretot
quan vas per camins que no coneixes o coneixes poc i t’has de refiar del mapa i
la teva capacitat d’orientació.
L’excursió
comença com tantes d’altres a la Morera del Montsant, agafem al camí del Grau
dels Barrots, fem l’aproximació pujant fort i deixant a mà dreta les Tres
Roques. Arribem al peu d’una impressionant paret que sembla impossible de
passar si no és escalant, però seguint el camí trobem una pe ta escletxa,
entrem i a la meitat haurem de grimpar pels ferros que hi ha clavats a la
paret, no és difícil. En res ja som dalt del cingle i només hem de vorejar-lo
amb unes vistes impressionants del Priorat, per això en aquest tros de camí hi
ha el Balcó del Priorat no apte pels que pateixen de ver gen, però que ningú
s’espan , ja fa temps que van col·locar un cable clavat a la paret que ens pot
salvar d’un pas en fals. Imagino que van ser la secció excursionista del Reus
Deportiu que també van marcar molt bé la zona, chapeau per a ells.
després d’aquest fantàstic camí arribem a un pal indicador, a
mà esquerra entrem a la
Serra Major , i a mà dreta baixaríem altra vegada a al Morera
pel Grau del Carrasclet. Seguim el PR ja som a la Serra major, l’espina dorsal
del Montsant, un paisatge lunar singular. Poc després arribem al GR-171 que
seguim recte fins que a mà esquerra tornarem a agafar un altre PR (blanc i
groc) compte que hi ha un laberint de corriols segurament fets per les cabres i
que ens poden embolicar. Aquí hem de seguir sempre marques i fites, si les
perdem toca recular a trobar el camí. Doncs després de dues roques a mà
esquerra de GR empalmem amb el PR, el qual les marques ja estan molt gastades
però ens duran a l’enorme cova de l’Ós. La intenció és visitar la Llibreria,
per tant deixarem el PR pel segon ramal que trobarem indicat per una fita. O
sigui que deixarem el camí de la Pleta i passarem pel corriol que hi ha al peu
del Serret de la Junça, val a dir que està molt brut de vegetació però que no
és perdedor. Una bona estona més tard arribem a La Llibreria, són tres enormes
portes naturals a la roca, talment com si fossin l’espai que queda entre els
llibres en un prestatge. Si ens endinsem en algun d’aquests ens trobem amb un
laberint d’avencs a la cova que comuniquen entre si, la veritat és que no vam
explorar-ho tot i només vam fer un tram i vam tornar per on havíem vingut, si
sou valents exploradors pot ser una bona experiència. Con nuem caminant i
arribem al Pont natural de l’Obaga, un enorme forat a la roca que ens fa
recordar el pont gò c de Camprodon. Aquí aneu amb compte, naltros volíem baixar
a l’Engolidor per remuntar els Ventadors, però el que semblava el camí va
resultar ser un barranc amb una pendent terrible que ens va deixar al darrere
de l’Engolidor, en uns tolls d’aigua preciosos però que no tenien continuïtat, o
sigui que vam haver de refer tot el barranc a pas de puça. Entre baixar, buscar
una sor da i remuntar dues hores perdudes. Ens vam adonar que el camí sor a de
l’altra banda del Pont. Renunciem a baixar a l’Engolidor i posem rumb cap a la Morera. Traspassem
el Pont natural pel forat i agafem un camí que gira a l’esquerra, direcció Sud
cap a la Serra Major
tota l’estona. Val a dir que les vistes del Ventadors i de les serres del
Sarraí i de les Espadelles des d’aquí són impressionants. El camí, encara que
brut, ens porta de nou al PR, podem triar anar cap a un costat o l’altre, els
dos són bons per tornar a la
Serra Major , triem passar per la Font de les Canaletes i poc
després deixar el PR en un altre indicador del Reus Deportiu que ens marca el
Barranc del Vidalbar. Una bona estona després passarem per la també enorme cova
del Soronelles. Una mica més endavant a mà dreta del barranc ja veurem un altre
pal indicador que ens indica el grau de la Grallera, un dels més senzills del
Montsant, només cal seguir-lo i en poc temps ja serem a la Morera. Tot i així
vuit intenses hores d’excursió, però ha valgut la pena.
diumenge, 17 de febrer del 2008
Antònia Font al Bartrina
Amb
un teatre Bartrina ple com un ou, ahir a la nit els Antònia Font amb un parell
de temes en van tenir prou per a posar-se el públic a la butxaca i vèncer les
reticències que el seu darrer disc Coser i
cantar ha provocat.
Els
Antònia Font i l’Orquestra de Girona s’entenen i s’escolten, segurament molt
més que amb l’Orquestra de Bratislava amb la qual van gravar el disc. El Coser i cantar passa molt millor com a
espectacle que com a disc. Els Antònia Font aconsegueixen reinventar les seves
cançons i lligar-les amb noves melodies orquestrals. L’orquestra no fa de
simple acompanyament acús c, però tampoc no toca de forma paral·lela a les
cançons, com sembla que a vegades passi al disc. Aquesta fórmula funciona en
directe, combinen moments sobris i moments d’apoteosi però sense caure ni en el
tedi ni en la
grandiloqüència. El públic va connectar de seguida amb
aquesta proposta i l’espectacle va acabar amb dues tandes de bisos ben
merescuts.
Després
del que vam veure i escoltar al Bartrina paga la pena donar-li una segona
oportunitat al disc per veure si trobem amagada la genialitat que els
mallorquins ahir van destil·lar a Reus.
dijous, 14 de febrer del 2008
Humor negre: Orteu, Perelló, Salvadó i Sharpe
L’atzar
m’ha portat a encadenar dues lectures terriblement àcides i carregades de nihilista
humor negre: el Fum, fum, fum d’Orteu, Perelló i Salvadó, i Assemblea sediciosa de Tom Sharpe.
Ambdues
lectures tenen mala llet i són tan políticament incorrectes que hi ha moments
que voreja la línia que hi ha entre l’humor negre i el mal gust.
Assemblea
sediciosa retrata de manera desvergonyida la brutalitat de la
Sud-Àfica de l’apartheid, Sharpe treu a relluïr tota la bru cia moral d’una societat que, per exemple, en
l’assassinat d’un negre per a traficar amb els seu òrgans, només veu moralment
incorrecte que els òrgans d’un negre es trasplantin a un blanc. Amb una
esbojarrada història Sharpe retrata una societat pervertida, violenta i
corrupta. La mateixa societat que va desterrar a Sharpe per aquesta novel·la.
Suposem
i esperem que mai no desterrin el menage
a trois català, tot i que la seva crítica a la nostra societat és igual de
brutal, tot i que des d’un caire existencialista: com que tot el que fem o
deixem de fer els humans és una estupidesa perquè al final tots al clot,
almenys enfotem-nos-en. D’aquesta manera Fum,
fum, fum repassa tot un se-guit de costums humanes per les festes
nadalenques, com la tendència a l’alcoholització; a cantar cançons absurdes que
parlen de l’assassinat d’un gall i d’una a Pepa; a arribar a les mans amb familiars
durant algun àpat de les festes, etc...
divendres, 8 de febrer del 2008
Stalin per Flotats
Ahir l’Stalin del
Flotats va aterrar a Reus al pavelló de tuberculosos, perdó, al Teatre Fortuny.
Va haver-hi moments que l’apoteosi tossiva era tan magnífica que vaig suposar
que passaria com l’any 91 amb Ara que els
ametllers ja estan batuts quan
Josep Maria Flotats va plegar a mitja representació i va amonestar el públic
pels seus persistents estossecs.
Però anem a l’obra.
Stalin és una molt bona obra, però que no arriba a obra
mestra que és el nivell que recordàvem del Flotats. Flotats ha volgut repe r el
malabarisme de posar-se en la pell d’una personalitat del segle XX a través
d’un text no teatral, la novel·la Une
exécution ordinaire de Marc Dugain. Flotats, com han fet tots els grans
actors, ha volgut posar-se en
la pell d’un tirà monstruós, com
seria un Cal·lígula i per mi ho ha fet amb nota. A les primeres rèpliques ens
trobem un Flotats fent d’Stalin, però en pocs minuts veiem, escoltem i ens
horroritzem amb un Stalin xacrós, que potser en algun moment arrossega una mica
massa la dicció, però ja no veiem el Flotats fent d’Stalin com alguns han
volgut veure, qui sap per si desprestigiar la tornada del nostre millor actor a la Llengua Catalana.
La
primera part del muntatge, per mi la millor, és parsimoniosa, conduïda de manera
magistral per les paraules d’Stalin-Flotats i els silencis d’una Carme Conesa
magnífica. La Conesa ens ha demostrat que les actrius que passen de la
quarantena també poden fer grans interpretacions, tot i que sembla que es
tornin invisibles pels directors de càsting.
La
segona part es torna descontrolada, s’intenta encabir l’estructura de plantejament-nus-desenllaç per donar un
cert punt d’intriga a l’espectacle i justificar la bogeria paranoica d’Stalin,
però on es palpa més clarament el terror del totalitarisme és en les
explicacions racionals i pausades que fa Stalin dels seus actes en la primera
part, justificacions d’actes injustificables arrebossades d’un cinisme lacerant.
Del
tot sobrer va ser l’epíleg final que relacionava Stalin, Putin, el Kursk, Politkòvskaia...
Potser moralment era necessari, però en absolut dramatúrgicament. La intenció
era bona però no el resultat.
El
muntatge ve acompanyat per una altra escenografia brillant de Jon Berrondo, que
sembla que tingui el monopoli de l’escenografia nacional, els darrers tres
espectacles que han passat per Reus han estat muntats per aquest genial senyor.
Sobretot
ahir que era un espectacle basat en la paraula, es va veure molt necessari que
els teatres de Reus, sobretot el Fortuny, formalitzessin un conveni amb alguna
empresa de caramels per la gola i amb alguna farmacèutica que fabriqui xarops
per la tos per a regalar mostres d’aquests productes amb l’entrada. Jo com tot
fill de veí, també tinc tos, però tinc la decència de prendre xarop, beure molta aigua,
i portar-me uns halls el dia que hi
ha funció, perquè la resta d’espectadors no tenen perquè pa r-me. Si no haurem
de fer, com em va suggerir un amic al descans: suspendre la temporada teatral
d’octubre a maig que és l’època de la tos.
dijous, 7 de febrer del 2008
Mort fora ciutat
Al pobles del nostre país la mort no s’amaga com a la ciutat.
Als pobles tothom acompanya el mort. L’església és plena de fred i de gent. Es plora si et ve de gust i les coses es diuen pel seu nom.
Tot el poble va darrera el cotxe de morts fins al cementiri que és costa amunt.
Als pobles de muntanya els cementiri no està en una planeta, les llenques de terra plana s’aprofiten per horts i olivers.
Parets emblanquinades, teules i recompte de noms que són record al fons del nínxol.
Als pobles es demana a peu de tomba si els acompanyants volen veure per darrera vegada el difunt.
Els cementiris tenen escales i el taüt es porta sobre els muscles, i els homes ens encarreguem de pujar el fèretre fins el nínxol sobre una destartalada envestida que fa tentines sobre els escalons del cementiri
Als pobles es viu la mort tal com és, sense subterfugis, de manera natural. Es parla sense pèls a la llengua del lloc on en el futur descansarà cadascú dels presents.
Per sempre a la falda de Cardó, entre oliveres, xiprers i figueres de moro, mirant el riu i els gegants emboirats dels Ports.