El llibre comença amb un cop de
puny a la boca. En
una baralla, quan t’han arriat el primer cop sense que l’hagis ni vist, i ni
tan sols hagis pogut intercanviar de penjaments, vas perdut. Pots plegar o
continuar, tot i sabent que ja et tenen guanyat. El llibre de la Gemma Ruiz Argelagues comença així, esclafant-te el
puny als morros. Jo vaig decidir continuar.
Argelagues és la història de la
besàvia, la seva filla, i l’àvia de la Gemma. Però és la història de qualsevol de les
dones que ens han parit i fet créixer. La història passa a Sabadell i Castellterçol,
però és la mateixa que passava a Reus i Almoster, Tortosa i Benifallet, i totes
les combinacions de pobles i ciutats que vulgueu fer. És la història de les
nostres besàvies, àvies, mares, padrines
i tietes. Elles van fer una història, feien flor groga i alhora treien punxes
per defensar-se. La Gemma ho diu a les dedicatòries: «I a totes les Remeis, les
Roses i les Nines a qui el pare, el germà, l’home, l’amo, l’església o la història
han tapat la boca. Perquè
elles també han fet aquesta terra». La meva ovació.
La meva tercera ovació és pel
llenguatge dels personatges. Servidor, que està aferrat amb dents i ungles a una
variant dialectal de la qual massa vegades em sento el darrer parlant, xala com
un vedell quan algú escriu amb naturalitat i frescor una altra variant dialectal.
Fresc i acolorit com una ginesta, o com la seva cosina l’argilaga. I aquest
llenguatge, com la ginesta, floreix o s’apaga depenent de l’estació del cicle
narratiu.
Argelagues no ha guanyat cap dels grans premis. Darrerament he
llegit diverses novel·les guanyadores de grans premis literaris i ho entenc, Argelagues els supera de llarg. Potser Gemma
Ruiz no ha guanyat perquè té les pegues que és una autora mediàtica, però no
massa; i per altra banda, no la identifico amb cap corda de les que mouen la
cultura catalana. Tanmateix jo li otorgo el Premi Antoni Veciana a
La novel·la catalana del segle XXI. I em quedo tan ample. Ara que surti algú
i la superi.
0 comentaris:
Publica un comentari a l'entrada