Directe a la cara

La crítica de David Figueres de Patró publicada ala NW d'abril de 2018:


En tot acte de violència hi intervé sempre un agressor i un agredit. Les diferents maneres d’arribar a esdevenir un o altre, els contextos on es desenvolupa, els escenaris on es produeix, els detonants, poden ser tractats des de molts angles i des de moltes perspectives. La companyia reusenca La Gata Borda va decidir, els passats dies 3 i 4 de març al Bartrina de Reus, mostra-nos-ho tot plegat des de la cruesa més elemental. A partir de Les Bacants, d’Eurípides, Antoni Veciana, també membre de la companyia, n’elabora el text: Patró. Els protagonistes, una banda de traficants de drogues amb somnis, amb esperances, amb passat. Un parell de membres nous que hi arriben. Un cap que vol deixar els estupefaents enrere. Baixos fons. Ànimes encara més subterrànies.

Als anys noranta, al Regne Unit, sorgeix el teatre “In-yer-face” (a la teva cara). No dir “t’estimo”, dir “vull follar-te”. Ruixar amb benzina els qui s’asseuen a les butaques només per fer soroll amb les joies. Treure els ulls amb culleretes de cafè els qui esperen complaença damunt l’escenari. La premissa anglesa se la fa seva l’Ester Cort, directora, que amb el text que podria signar perfectament tot un Koltès (ens agradà el balanceig entre els soliloquis existencialistes i el parlar guarro) no s’hi posà per poc a l’hora d’elaborar un catàleg d’abusos i lesions explícites que feren remoure a més d’un i que fins i tot causaren algun mutis a la platea: si en són de perillosos els espills! Gran escena muda de la festa amb escruixidor desenllaç.

La Gata Borda fa 10 anys i tot i que de moment no pensen festejar-ho de cap altra manera si no és rere les cortines, sí que podem considerar que Patró és un pastís d’aniversari que s’han regalat i ens han regalat. Un text potent sense fissures que llisca. Un canvi de registre fugint dels despistats que anaven a veure “aquells xiquets del Dames i Vells” i sobretot la voluntat d’arriscar-se, d’avançar, de provar coses noves i de sortir-se’n. Una llàstima que l’obra no pugui gaudir del rodatge normal de tot espectacle per acabar de fer-ne aflorar els matisos i procurar-nos funcions menys encotillades com són sempre les d’una estrena.


David Figueres

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 

Arxiu del blog

Entrades populars